RTV Teorija i praksa

Ana Šomlo

ANTON MARTI - ČOVEK U TV RITMU

Biti i opstati na televiziji A.Šomlo: Marti, Vi od samog osnivanja televizije radite za ovaj medij. Da li ste imali nekog iskustva pre toga? AMarti: Ne, televizijsko iskustvo nisam imao, ali sam radio u Radio-Ljubljani i u kazalištu kao glumac i kao režiser. A.Š.; Da li ste pre osnivanja zagrebačke televizije posmatrali kako se radi u drugim zemljama koje su već imale televizijski program? A.M.: Ne, jer režiser je režiser, bilo da radi na radiju, filmu, televiziji. Možda grešim, ali mislim da režiser ne može da bude dobar ako je ekskluzivno režiser samo na televiziji ili samo u kazalištu. Felini (Fellini) je radio i film i televiziju, Antonioni isto. A.Š.; Da li vam se, ipak, s obzirom da ste imaii iskustva sa pozorištem, radiom i filmom, čini da je televizija nešto specifično? I Felini drukčije režira za film nego za televiziju A.M.: Televizija je sinteza kazališta, filma i radija - svega. Televizija je došla poslednja, ali je preuzela sve od mlađih branši. U BBC su svi Ijudi koji su radili na radiju prešli na televiziju, jer radio je ipak najbliži televiziji, to je glas dopunjen slikom. Televizija servira sve i ne daje vremena za fantaziju, kao samousluga - ona daje, a vi uzimate šta hočete, dok radio vi slušate na svoj način, a ja na svoj, Televizija vam ne daje ni trenutak za razmišljanje, imate sUku, ton, sve... A.Š.; Pomenuli ste svoja prethodna iskustva i mogučnosti da se bavite drugim umetnostima, da li smatrate da ste nešto propustili baveći se dvadeset godina televizijom? AM.: Grešite, ja stalno radim i za kazaUšte. Evo, režirao sam Priču sa zapadne strane u Beogradu.

256

INTERVJU