RTV Teorija i praksa
Zvuk i Vreme (Chronos). Jedinstvenl u svojoj sapripadnosti navedeni kategorijalni elementi jesu „davajuće sakupljanje” same Mti radio-drame. Oni su počela koja razabiramo iz neskrivenosti mišljenja suštine radio-dramskog umetničkog dela. Naš pokušaj razumevanja radio-dramskog mišljenja stoga je u isti mah, i pre svega, ispitivanje suštine kategorijalnih elemenata radio-drame pa, samim tim, i ispitivanje „suštini shodne pripadnosti” s radio-dramskog mišljenja biču radio-dramskog umetničkog dela. Sve je ovde put ka svojoj vlastitosti koja temelji kontinuitet biča radio-dramskog umetničkog dela. Put pribavlja svetlost komunidrajuči s Drugim u samoj blizini jezika koji je „tumačeče razumevanje sveta.” Videčemo, tokom razmatranja koje sledi, da se iz tame mišljenja kojim radio-dramsko umetničko delo sebe uspostavlja, iznova postavlja pitanje o biti i suštini radio-drame kao i da se, s druge strane, nanovo zbiva putem onog što-izlazi-na-videlo „mišljenje o pozivu istine” radio-dramskog umetničkog deia. Pođimo stoga najpre od razumevanja i kritike radio-dramske svesti koje je jedno spedfično iskustvo koje, kako bi rekao Hans-Georg Gadamer, „onoga ko ga stiče ne ostavlja nepromenjenim.” a) Radio-dramsko mišljenje / Cogito Slušamo radio-dramu. Do nas dopiru šumovi, glasovi, muzika. Sa interesovanjem pratimo događanje koje se putem slušnog opažaja prenosi u našu svest Junak radio-drame priča; junaci radio-drame razgovaraju među sobom. „Riječ je glavni i
5 M.Hajdeger, Uvod u metafiziku, str. 136.
15