RTV Teorija i praksa
prostudirana mada je način rada više filmski, pa se magnetoskop zaustavlja po želji i greška briše, ukoliko se emisija ne snima sasvim filmski. To je u poslednje vreme sve poželjnije jer se koristi kolor-film, što je za lutke posebno efektno. I prostor za igru i sama scena u televizijsMm snimanjima lutaka drugačiji su od onih u pozorištu, jer ne zahtevaju određene forme scene i ne vezuju (vremenšM) za promenu scene. U takvom snimanju posebno važnu ulogu ima i svetlost, pa se osvetljavanjem lutaka i scene suštinsM doprinosi kvalitetu emisije. Za sve te radnje potreban je uvežban stručni kadar koji televizija, na žalost, nema. Pitanje kadrova uopšte je poseban problem, jer za takav profil nigde nema odgovarajućih škola. Stoga se svi kadrovi usavršavaju baš u praksi za koju obično nema ni vremena ni novca. Isti se problemi javljaju i u pozorištu pa bi bilo pametno kad bismo se zajedničMm snagama zauzeli za rešavanje tog pitanja. Možda bi se na neM način moglo sprovesti združivanje rasutih snaga lutkara i ustanoviti nekakav strukovno-tehničM servis koji bi zadovoljio potrebe pozorišta i televizije. Ukoliko bi lutkarsko pozorište dobilo odgovarajuće radne prostorije ono bi u budučnosti svoju aktivnost proširilo i na područje televizije. U svojoj režiji bi pripremalo program za televizijske emisije pa bi lutka zaista bila ekonomsM iskoriščena, što bi sigurno išlo u prilog obema ustanovama. („Lutkovno gledališče Ljubljana”, Ljubljana, 1973.) Prevela sa slovenačkog
Aleksandra Kolarić
BRITANSKI SINDIKATII LOKALNE RADIO-STANICE
Sindikati u Velikoj Britaniji, od 31 lokalne komercijalne radio-stanice, imaju udela u 19 stanica, i ulažu oko 337 000 funti u komercijalni radio. Posebno se ističe sindikat komunalnih radnika, on učestvuje u 11 stanica. Sindikati smatraju da radio nije tako „jednostran kao ostali mediji, a to je nešto što sindikat želi da pomaže”. Kirche und Rundfunk, Nr. 86
165