RTV Teorija i praksa
Radoslav Lazić
O TELEVIZIJSKOJ REŽIJI
Razgovor s rediteljem dr Jovanom Konjovićem
Vi ste bili u prijateljskoj saradnji s jednim od najvećih jugoslovenskih reditelja dr Brankom Gavelom. Osvrnite se na te susrete i na Gavelinu prepisku s Vašim ocem kompozitorom Petrom Konjovičem. Moj otac bio je intendant od 1933, do 1935. godine, a dotle je režirao kao gost i u novosadsko-osječkom pozorištu. Sećam se veličanstvene režije Sterijinih Rodoljubaca, pa Dubrovačke trilogije itd. Kao reditelj i urednik radio-drame u Beogradu ja se zapošljavam 1938, gubim vezu sa Zagrebom, dok Gavela, znam, ponešto režira i za Narodno pozorište u Novom Sadu. Tu postavlja Hamleta. Kad je moj otac 1939. izabran za rektora Muzičke akademije u Beogradu i osnovao tu i pozorišni odsek, Gavela mu piše brojna pisma u kojima izražava želju da bude postavljen za profesora. Međutim, Ministarstvo prosvete nije dalo saglasnost Gavelina pisma nalaze se u Muzikološkom institutu SANU. Da li je televizija umetnost? Svakako u izvesnim svojim vidovima. Objasnite osnovni zadatak televizijskog reditelja kao stuaraoca. Smatram da je glavni zadatak da pronikne kako u psihološku, tako i u najbolju vizuelnu vrednost dobijenog zadatka. To se u prvom redu odnosi na rad sa izvođačima a potom na raspoređivanje TV kamera, pazeči na utvrđene zakonitosti logične montaže. Osvrnite se na fenomen režije u dramskim umetnostima, u drugim umetnostima i režiju u svakodnevnom životu Kako se režija emanira kao fenomen u pomenutim oblicima? Navedite primere ispoljavanja režije i način njenog izražavanja. Pitanje mi nije do kraja jasno. Uostalom nikad se nisam bavio režijom kao naukom. Kada sam ja počinjao da radim, studij režije i dramaturgije nije postojao.
166