RTV Teorija i praksa

11. MELODIJA u rok muzici gradi se slobodno i dosledno prema tekstu. Ona može ali ne mora biti oblikovana kao tradicionalna pesma, sve zavisi od toga kakvu muzičku formu sam tekst podnosi. Recitacija sve više potiskuje, a u ortodoksnom rok stilu totalno isključuje, svako kantilensko modifikovanje melodije. Melodija se sve više komponuje po zakonima monodije, tako da se latentna harmonija potpuno izgubila. Ne postoji više nl jedinstvo metrike melodije i teksta, jer je njihov odnos potpuno liberalizovan. Vokalne melodije gube svoju tipičnost i postaju sve više imitacije instrumentalnih melodijskih linija. Melodija nema nikakvu autonomiju jer je sve podređeno sadržaju i poruci govornog teksta. Ona nije samostalni nosilac muzičkog sadržaja nego je podređeni nosač vanmuzičkih sadržaja. 12. U rok muzici funkcionalna HARMONIJA nije obavezna tako da ona sve više nestaje. Tonalnosti tonalni odnosi izgubili su se, a sa njima konstrukcije modulacija. Tonalitet nije više potreban kao centripetalna sila koja održava celovitost kompozicije, pošto se rok muzika odvija u kontinuiranom protoku bez obaveznog povratka na tradicionalnu toniku. Akordi nisu međusobno povezani funkcionalnim odnosom, več se nižu u smenjivanju različitih stepenova zvučnih napetosti. To objašnjava i vrlo složen intervalsM sklop akorda, koji je uvek sračunat na određenu pregnantnost zvučanja. Ovim se automatski isključuje dalje postojanje svakog funkcionalnog odnosa konsonance i disonance. Međutim, ne znači da če u harmonijama rok muzike odjednom ovladati milozvučje. To svakako ne, ali istina je da su veće šanse da če se ostvariti snažniji zvučni utisci neposrednim suprotstavljanjem u sukobu rudimentarnih zvučnih masa, nego povezivanjem kodifikovanih harmonskih odnosa u smeru kompromisnog smirivanja. Pobedu donose eksplozije sukoba, a ne usklađivanja razrešenja - tu istinu rok muzika osvaja u svojim harmonijama. 13. POLIFONIJA se sve više unosi u zvučno tkivo rok muzike kao posledica primene principa individualizacije svakog pojedinca izvođača u kolektivnom sviranju. Pojedinačno osamostaljeni

196