RTV Teorija i praksa
melodijski i ritmički tokovi združuju se u istovremeno vrlo šareno i bogato zvučanje. Rok muzika usvaja snagu tradicionalne polifonije, ali ne i njene ustaljene oblike imitacija i varijacija motiva i tema. Sva tipičnost polifonije rok muzike ostvaruje se u formi SLOBODNIH TOKOVA koji su modelirani osećanjem ritmičke komplementarnoti i inspiracijom melodijskih improvizacija. Nizanje vertikalnih sazvučja koja izbijaju iz zvučanja polifonije ili je slučajnost ili se unapred utvrđuje aranžmanom i kao shema njihovih odnosa i kao konstrukcija pojedinačnih akorda. 14. RITAM ima funkciju u rok muzici da vremenski organizuje i u nizu povezuje sve pojedinačne trenutke zvučnog procesa kao celinu protoka zvučne mase. Na taj način ritam u stvari postaje transporter cele zvučne mase rok muzike kroz prostor i protok vremena. Noseći konstrukciju zvučanja kroz vreme ritam stvara neophodne kinetičke impulse koji rok muzici daju vitalna obeležja specifično njenog postojanja. Svakako da se to može smatrati jednim od razloga što rok muzika ritmu daje toliko veliki značaj, vezuje ga za svoj opstanak i ističe kao svoju BIT. To objašnjava i činjenicu da rok muzika bez ritma NE POSTOJI. Inače sam ritam u rok muzici je vrlo jednostavan i može se lako zapaziti da je: paran, pulsirajući, ustaljenog i kratkog ali veoma markantnog - motiva. Uporno ponavljanje takvog motiva održava stanje monotonije paganskih rituala. Za takav ritam nije potrebna veiika mašta, jer se tokom sviranja motivi ne menjaju, niti variraju, a i ne stvaraju se novi i ne improvizuju se sola. Ovako skroman sadržaj ritma rok muzike nadoknađuje se napadnim i forsiranim ali efektnim obiljem ritmičkih boja, 15. Sa promenama stepena doslednosti u sprovođenju estetičkih načela i sa poremečajima njihovih međusobnih odnosa nastali su pojedinačni stilski izdanci kao koncentracija identičnih opredeljenja u ostvarivanju separatnih estetičkih načela rok muzike. Oni su tipizirani i osamostaljeni, određeni i utvrđeni i kao pravci stvaranja i kao maniri izvođenja. Celovitost rok muzike parcelisana je na pojedinačno estetički definisane'takve
197