RTV Teorija i praksa
10
To je bio rad obeležen posebnom akvarelnom prozračnošću, poetskom čistotom i istovremeno - prikrivenom nervnom napetošću. Ličnost heroja je postajala čvor koji je vezivao niz spoljnih događaja sa kretanjem duhovnih procesa. Na naše oči su individualno i sredina nastajali u stalnoj uzajamnoj povezanosti, i kroz to nam se delo otkrivalo u posebnoj, nejjednostavnoj potpunosti. Ili u trilogiji Lava Tolstoja Ispovest i maštanja Nikolaja Irtenjeva koju je režirao P. Fomenko. Tu reditelj dostiže odista j virtuozni spoj mnoštva ličnih intonacija. On stvara posebnu partituru u kojoj opšte kretanje, koje u emisiji daje V.Korecki (u ime autora) sa njegovim snishodljivo-mudrim, lako sentimentalnim i svepoimajuče-ironičnim pogledom u prošlost, t koji posmatra događaje kroz umirujući tok godina, obuhvata i maksimalno otvorenu, nezaštičenu maštovitost Nikolenke (V. Puhov), njegovu ličnost koja se fantastičnom brzinom formira na naše oči, i naivno-visprenu legendu Karla Ivanoviča (A. Kalagin), kojom se on oduševljava sa posebnom, sladunjavom ! tugom čoveka koji je dostojan bolje sudbine, i pismo „maman”*' koje kod M. Terehove zvuči kao iznenadna eksplozija otvorenosti osečanja, kao ispovest-oproštaj. U toj predstavi mnoštvo odvojenih duhovnih svetova stupa u međusobni kontakt izražavajuči i upoznavajuči se u tom druženju, u opštenju. Istovremeno, oni kao da su nam okrenuti i pred nama potpuno razotkriveni. Od toga nastaje složen sistem duhovnih kontakata i moralno iskustvo svakog heroja postaje naše moralno iskustvo. Može se reći da ni u jednom drugom radu dodir individualnih svetova nije ispoljen tako javno (do skoro realno viđene fiksacije tog nevidljivog dodira i istovremeno tako mnogosložno i prefinjeno. Prenoseći nam, spolja gledano, jednostavne kao „tipične” kontakte među Ijudima (roditelji - deca, učitelj - učenik, gospodin - sluga) predstava prenosi njihovu individualnu jedinstvenost, skriven iza njih potencijal duhovnog, koji nas vodi u katarzu. I nije tu ■ i samo duhovnost predstave - ona je mnogo punija. U nju ulaziu i naš unutrašnji svet gledalaca, koji primamo istovremeno sa primanjem sveta heroja. I veliki svet samog Tolstoja, njegovu ispovest A evo i druge varijante - Konjić Grbonjić, film-koncert U suštini je to takođe glumačka ispovest, iako sasvim druge vrste..e Trudeći se da prenese jednostavnost bajke, njeno lukavstvo, raznovrsnost karaktera, govora i ponašanja njenih heroja, Oleg Tabakov postaje (ili tačnije, pravi se da je) čas Ivan-budalica, čas njegova praktična brača, čas opet koketno-visokoparna carica, čas stari i glupi car, čas opet lirski konjić- -