RTV Teorija i praksa
pun iluzija i demagogije. Kroz svoju kulturnu misiju tele/izija često pokazuje svoje privatizovano Janusovo lice potrošačke logike i vulgarnog ekonomizma, ne uspijevši Ijude podiči na potrebite intelektualne nivoe. A i kako bi, kada hoće da širi pamet koja jdj često nedostaje, kada želi da obrazuje a ostaje neobrazovana. Intelektualci izgrađuju i afirmišu marksističku misao, bore se, kako bi to rekao italijanski revolucionar i marksistički teoretičar Antonio Gramši, protiv „opšteg načina mišljenja” kao „kaotičnog skupa različitih shvačanja”. 3 Prožeti svojim shvatanjem o svijetu oni plediraju na izgradnju kulture koja nije rezervisana za velike intelektualce niti privilegovanu manjinu, več hoće postati kvalitativno novim „opštim načinom mišljenja”, radikalno humanističkim izmijenjenim narodnim mišljenjem. Intelektualci su stoga „übjeđivači” i organizatori „načina života”, kulture, i posrednici hegemonije. Proizlazi, dakle, da pod intelektualcima treba podrazumijevati nosioce mišljenja i ideja koje se pretvaraju u „opšti način mišljenja”, u kulturu. U tom pogledu su intelektualci avangarda jednog pokreta. Televizija je medij kojim se širi i određena koncepcija svijeta, te se stoga i može reći da su njeni intelektualci sastavni dio revolucionarne avangarde. Treba napomenuti da se intelektualci ne stvaraju stihijno, sami po sebi, niti nekakvom partenogenezom, Njih stvaraju političke partije. Jedino partije mogu biti „eksperimentatori” svojih koncepcija svijeta, jedino su one stvaraoci „inteligencije, to jest lonac u kome se vrši sjedinjavanje teorije i prakse, koje treba shvatiti kao stvaran historijski proces i razumjeti tako, da je to formiranje nužno vršiti pojedinačnim pristupanjem, a ne po ,laburističkom‘ uzoru, jer ako se radi o tome da se organski rukovodi ,čitavom ekonomski aktivnom masom', radi se o tome da nju ne treba voditi piema starim šablonima, nego unošenjem novog, ali to novo u njenom prvom stadiju ne može stvoriti masa, nego jedna elita kod koje je pogled na svijet, sadržan u Ijudskoj aktivnosti, u
L»h t0 w i 0 ° r T s ?L? <Stori/s *' ">аШЏЧгат i ШогоЦја ВеШеПа Crocea. 7agreb, „Napnjed”, 1958, str. 149.
13