RTV Teorija i praksa

Vera Petrović-Fos

AMERIČKA ALTERNATIVNA TELEVIZIJA

Tipičan televizijski gledalac u Americi često se nađe u za nas gotovo nepoznatoj dilemi: koji program na televiziji da odabere, između mnoštva onih koji ga zanimaju? Da li da se opredeli za emisiju na jednom od desetak kanala konvencionaine (besplatne) televizije, ili da gleda neki od sve bogatijih kanala kablovske televizije (20-40 izbora), za koje plača mesečnu pretplatu? Kad je u pitanju konvencionalna televizija, gledaocu se pruža bar pet mogučnosti: • da prati program jedne od tri glavne TV mreže u Americi (ABC, CBS, NBC) koje imaju predstavnike komercijaine TV stanice u svakom večem gradu; • da gleda jedan od nekoliko tzv. nezavisnih TV kanala, takođe komercijalnog, ali lokalnog karaktera, koji svojim programima konkurišu glavnim TV silama (i u mnogim slučajevima uspevaju zahvaljujuči kvalitetu svojih emisija); • da prati specijalne programe na alternativnoj televiziji koja se, po svom karakteru i programskoj tematici, umnogome razlikuje od komercijalne televizije. Na alternativnoj televiziji se, pre svega, uopšte ne emituju reklame. Gledaoci prate programe u celini, bez komercijalnih prekida. Programi komercijalnih TV stanica bombarduju reklamama. Emisije se prekidaju svakih nekoliko minuta da bi se čula „veoma važna poruka”. Vlasnici komercijalnih TV stanica su bogati privatnici i moćne korporacije, a pokrovitelji njihovih programa male i velike kompanije i firme koje putem televizije oglašavaju svoje usluge i proizvode. Cilj komercijalnih