RTV Teorija i praksa

Mr Ivana Stanković

AH! ŠTETA - PISAC I TELEVIZIJA

Grupa autora: David Edgar, Trevor Griffiths, David Hare, Julian Mitchell, Peter Prince, Hoiuard Schuman Hugh Whitemore, Oh Mischief - writer and television, Faber and Faber Limited, London, 1982.

Auditorij je često u nedoumici šta da očekuje od televizijske drame. Uživljavanje u događaj kroz autentičnost i verodostojnost prepliće se sa potrebom za pozorišnom nadgradnjom. Knjiga Ah! šteta - pisac i televizija pokušava da na svojevrstan način pristupi ovoj dilemi. Novinar i pisac Dejvid Edgar (David Edgar), u tekstu pod naslovom „О dokumentamoj drami” bavi se pitanjem značaja ove vrste dramskog izraza. On polazi sa stanovišta da je osnovni kvalitet dokumentamost na koju se, kasnije, nadovezuje pozorišna nadgradnja. Dokumentama osnova priče daje akciji televizijske drame verodostojnost. Mnoge dobre drame govore o međuljudskim odnosima koji su izazovni, iznenađujući i uznemirujuči za auditorij. Da bi se izmamila ovakva osečanja i utisak, drama mora da počiva na dokumentamom materijalu. Iskustvo je pokazalo da, bez obzira na činjenicu što radio i televizija emituju i tekstove koji nisu dokumentami a auditorij ih prati, sve se više traže drame zasnovane na životnim situacijama. U ovakvim dramama životne istine se kazuju na izuzetno autoritativan način. To je jedan od razloga što se sve češće postavlja pitanje kada emitovati ove drame na programima radija i televizije, jer je nesumnjivo da auditorij navode na kritičko viđenje ostalih segmenata programa koji prate.

209