RTV Teorija i praksa

različiti predmeti na osnovu načina na koji se vidi, koristi ta „stvar” koja je takođe i umetničko delo. Upravo zato što je materijalna „stvar”, ono kao i sve druge stvari - prirodno ulazi u svakodnevni život, u situacije, sa najrazličitijim funkcijama, postajuči ovaj ili onaj predmet ovog ili onog iskustva, saznanja ili komunikacije. Dakle: o tom umetničkom delu-stvari, budući da se ono može umnožiti u bezbroj predmeta koji se tiču i vremena svakodnevnog života, može se i mora govoriti upravo preko televizije kao sredstva, više nego kao o umetničkom delu-vrednosti ili umetničkom delu-primarnom istorijskom dokumentu. Čini mi se da ni u kom slučaju tu ne može biti reči o nekakvoj degradaciji ili pak razmatranju koje zavodi sa pravog puta. To je samo način postavljanja prema stvarnosti, ne prejudicirajući ni umetničko delo-vrednost, niti njegovu istoričnost, svedočanstvo iz prošlosti, s obzirom da se ono smešta sasvim primereno u jedan drugi plan, sa svom raznolikošću pragmatičkih karakterizacija života u njegovoj sveukupnosti, svakidašnjoj ili ne. Vreme svakidašnjice,: međutim, posmatra li se sa aktivne strane, poseduje prirodnu vezu sa problemima zajedničkog života i civilizacije: a ti problemi ne mogu a da se nužno ne tiču i umetnosti i umetničke baštine, uz moguća otvaranja ka jednom poimanju istorijskih podataka i dokumenata naše kulture, i čak - ako hoćemo „ukusa”, „sudova”, „estetskog iskustva”, „kontemplacije”. A reč je upravo o otvaranjima, sugestijama, mogućim dalekim ciljevima, a ne o počecima koji odmah postaju zaključci apodiktičkih tvrdnji neposrednih ciljeva. Važno je ne izolovati umetničko delo poput kakve svetinje, a ni prikazati ga kao istorijski predmet zaustavljen u svojoj istoričnosti, već ga oživeti u njegovim beskrajnim odnosima prema svakodnevnom, u svim pravcima vremena koje nikako ne treba jednodimenzionalno gledati. Osim toga, zar umetničko.o delo nije nastalo pre no što je postalo „remek-delo" i!ii! „neprocenjivi istorijski spomenik” upravo kao mogućnost višestrukog odnosa i to na svim nivoima? | Ovde i isključivo ovde - ukoliko je i kada je to stvarno učinila - televizija je izvršila kulturnu operaciju prvog reda; i umetničko delo će na taj načinn

170