RTV Teorija i praksa

Ali vratimo se TV pozorišnom Dikensu reditelja Dž. Godara (sa pozorišnom muzikom Stivena Olivera). Situacija Niklbi - bogalj Spajk, u trenutku kad Spajk moli za prijateljstvo i kad Niklbi najzad izrasta iz „papirnatog fićfirića" u čoveka, u stvaran, živ dramski lik, sa svom dubinom i težinom pristajući na balast takvog prijateljstva- ta situacija je iz sebe iscedila više dobre, ozbiljne muzike no serijali o Berliozu i Verdiju zajedno. To je muzika i to mnogo više i bolje, muzikaJnije od nepregledno velikog broja dela zapisanih bilo kojom varijatnom notnog (muzičkog) pisma. Kad se jednom i oni koji tvore i oni koji primaju (nanovo tvore) muziku osveste u takvoj situaciji - muzika će pretrpeti pravu, funadmentalnu promenu - ali će i ponovo osvojiti svoju sopstvenu, muzičku suštinu. A samo je pitanje vremena kad će se shvatiti da ono što smo do sada zvali ..muzikom" više nije dovoljno da bi bilo muzika. 4. 03. 1984. TV BEOGRAD, II PROGRAM 14.30 Muzičko popodne, urednik I. Ivanji, V. Pešić (sagovornik); Arlur Rubinštajn - 1) Grigov Koncert za klavir i orkestar u A-molu i 2) Sen Sansov Koncert za klavir i orkestar u g-molu (br. 2) snimci koncerta sa dirigentom A. Prevenom (Previn) Retka su dela, a još ređa njihova izvođenja koja sebi mogu đopustit „informativnu" vizuelizaciju samog muziciranja. Šteta je i tu velika al prednost je što čak ni suvišna (i nesuvisla) slikai neadekvatna zvučna reprodukcija (koja će jednom, verovatno, dobiti patinu nostalgije kao. i stare gramofonske ploče) ne mogu odmoći delu (i izvođenju) toliko da se njegova lepota i pored svega toga, tu ne bi mogla probiti i, Uroš Pešić - kao glas - probio se, tehničkom greškom, kroz poslednje taktove Grigovog koncerta. Veoma promišljen i kreativno vesi bio je potez urednice Ivanji, kad nas je obavestila da su ova dva snimka „па izvestan način, predsmrtno zaveštanje Rubinštajna budućnosti", pošto taj kontekst, bar u izvesnim trenucima (vraćajuci se ostinatno kroz tok naše svesti) daje novu dramsku težinu slici, pa i vizuelizaciji samoj.

98