RTV Teorija i praksa

Rene Berže

UMETNOSTI I MEDIJI NA ABDERSKOM PUTU

U naše doba promene su tako brze, da način čitanja, još više naš način analiziranja, rizikuju da budu neadekvatni, u svakom slučaju da zaostaju. Kad se radi o tome da se proučavaju odnosi između umetnosti i medija, opasno je držati se utvrđenih pojmova (čitaj stereotipa) koje široka publika ceni, čak i za obaveštene Ijude, informacije ostaju nepotpune. Štaviše, bez tumačenja eksperata ili onih koji se takvima smatraju, konstatuje se da se teško odoleva ličnoj koncepciji, implicitnoj ili priznatoj, koja zasigumo utiče na ocenu. To je skoro uvek slučaj kad pristupamo pitanju umetnosti, čak i kad se postaramo da stavimo izraz u množinu. Želeli mi to iJi ne, nema uopšte primera da- se izvesne preferencije ne pojavljuju. Ako je lako složiti se o činjenicama, manje je lako sporazumeti se o njihovoj interpretaciji, naročito kad su u pitanju vrednosti. Odatle potreba, kad se radi o osvetljavanju odnosa između umetnosti i medija, da se pristupi po različitim etapama i razjašnjenjima. Treba voditi računa i o jednom faktoru, svojstvenom našoj epohi, a koji nijedna druga epoha nije upoznala, bar ne u takvom stepenu. Zavisnost je posvuda. Naučna otkrićaneprestaju da se umnožavaju; gaiaksije su u obilju u jednom sve većem univerzumu; atomi i molekuli ustupaju jedan po jedan svoje tajne aparatima koji su sve više i više rafinirani i koji ih proganjaju. Beskrajno veliki i beskrajno mali se spajaju u kompleksnosti koju naučnici strasno žele da otkriju. Ali, posebno su u tehnologiji ispoljavanja zavisnosti najuhvatljivije. Nije trebalo više od pet godina pa da magnetoskop počne da osvaja i domaćinstva; već je lični računar u dobrom položaju da pode njegovim stopama; avioni su izatkaii nebo mrežom koja je sve gušća;

121

KOMUNIKOLOGIJA