RTV Teorija i praksa

Rastko Petrović

KONSTRUKTIVNO SLIKARSTVO SAVA ŠUMANOVIĆ I ESTETIKA SUVIŠE STVARNOG U NOVOJ UMETNOSTI

Iz meduratnih časopisa, Izbor Dušana Matića -Emitovano 4. I 1970. na Trećem programu Radio-Beograda Slikar Sava Šumanović uveren je da niti je čovek jedan eksperiment. niti je mehaničko delo kakva ilustracija osećanja i raspoloženja umetnikovog, još manjeisečak iz velike konstrukcije svemira. Slikaje prc svega doživljaj, koji se zbio izvan pravila po kojima živi naš sunčani sistem, prema tome оп je za nj samo avantura, jer jednom zarobljcn, najsadržajniji momenat opšteg pokreta u prirodi upotrebijen je da oplodi novu realnost, relanost: jednu od mnogobrojnih mogućnosti nekog paralelnog sveta sa ovim. Tako je slika umelnikova svet koji sadrži u sebi osobeni sunčani centar. kao što ih sadrži. masu, ovakav naš prostor, i u koji presađene naše cgzistencije. sasvim poput Einsteinove teorije o kosmosu, osetile bi novu vrednost, neizbežno novu vrednost prostora. vremena i ličnosti; i to ne bi bilo slučajno stanje koje je moglo biti i drukčije, nego stvoreno po stalnim zakonima o građenju novih svetova. Hteo bih naročito da podvučem to pravilo i stalno menjanje svih vrednosti ovog svakidašnjeg života pri njihovom prelasku u umemičko delo. Ali ne smatrali da bi fabrikacija umetničkih dela bila omogućena s jednim znanjcm svih pravila po kojima se te postupne metamorfoze vrednosti izvršuju do trenutka ootpune sinteze. Рге svega nemogućno je skupiti sva iskustva i najsavršenijom naučnom analizom, jer još uvek ostaia bi lajna oživljavanja prve ćelijice tj. najsadržajnijeg momenta prirode u pokretu. I posle. kako bi taj naučnik došao do organizma koji bi potpuno odgovarao značaju umetničkog dela, ako ne bi imao lični tcmpcrament umetnika, bolje reći, ako ne bi bio umetnik.

152