RTV Teorija i praksa
ćlanovi domadnstva tokom sedmice ili meseca), u: Španiji, Austriji, Belgiji, Finskoj, Holandiji, Švajcarskoj i Velikoj Britaniji. Tehnika ~metra“ se koristi u sedam zemalja. Montira se kutija i povezuje sa TV aparatom. Svaki član domaćinstva ima svoje dugme koje koristi uvek kada počinje ili prestaje da gleda program. Očekuje se da će ova tehnika biti primenjena u 90% evropskih sistema do kraja 1986. Tehnika ~metra“ omogućuje da se već ujutru objave podaci o gledanosti prethodne noći! Tako se radi u Belgiji (RTBF), Francuskoj, Zapadnoj Nemačkoj, Italiji i Švajcarskoj. U Francuskoj su podaci na raspolaganju već u 9 ujutru. U Evropi se vodi bitka između različitih kompanija za obavljanje ovakvih merenja oko pridobijanja tržišta. U konkurenciju su se umešale i dve američke kompanije (AGB i A.C. Nielsen). Pozitivan efekat ovakve konkurencije se uveliko primečuje i u pobošljanju tehnike prikupljanja i obradc poda' KVALITATIVNA MERENJA Pored merenja veličine auditorija, mnogi TV sistemi prikupljaju i podatke o vrednovanju programa od strane auditorija. Takva merenja se uglavnom daju u formi indeksa ocena. Ona se vrše, tako reči usputno, sa merenjima veličine auditorija (gledalac sam beleži ocenu). Privlačna u početku, ova kvalitativna merenja se nisu pokazala kao naročito korisna za većinu TV sistema. Ipak, interesantan je podatak da su prosečne ocene gledalaca sedam evropskih TV sistema sasvim približna. Na skali od 1 do 10 sve ocene se kreću oko 7 (Austrija 7.5, Belgija BRT 7.0, Belgija RTBF 7.6, Holandija 7.0, Španija 7,0, Švedska 7.4, Velika Britanija -7.3). God. 1967. u Rimu je osnovana Grupa evropskih istraživača auditorija (GEAR). Grupa postoji i danas i
283