RTV Teorija i praksa

Milivoj Marković

MUZIKA U EPP RADIJA I TELEVIZIJE

Kada se celokupna proizvodnja i celokupna potrošnja dovedu u neki unapred uspostavljeni sklad sa svim željama i svim naporima, tada će reklame same sebe likvidirati vlastitim uspehom.

Maršal Makluan

Ova zanimljiva misao Maršala Makluana. pre nekoliko godina preminulog univerzitetskog profesora u SAD, mislim da je diskutabilna u delu koji govori o tome da će reklame likvidirati same sebe vlastitim uspehom Znamo veoma dobro da se to može dogoditi samo onda kada proizvodne snage društva stasaju do stepena, u kome će se proizvoditi „svakome prema potrebama” Reklamne poruke koje se danas mogu naći u našim masovnim medijima poseduju sve manjkavosti jednog društva čije se kreativne proizvodne snage razvijaju tempom koji je determinisan opštim društvenim razvojem u celini. Bilo bi pravo čudo da su nam ovi segmenti društvene proizvodnje ispred vremena i prostora u kome živimo. Kada bi to kojim slučajem bilo tako, nesklad koji bi se javio između plasmana dakle, reklamne poruke i moči proizvodnih snaga da ta ; proizvod naprave (pod pretpostavkom, naravno, da su i svi ostali neophodni uslovi prisutnil doveo bi do nestašice upravo onog proizvoda koji bi svojom reklamnom porukom bio najuspešniji Drugim rečima, reklamna poruka je u upravnoj srazmeri sa stepenom razvoja proizvodnih snaga društva. Što ie stepen razvoja ovih snaga viši, što je veća produktivnost, raste i snaga reklamne poruke. Reklamna poruka jeste, ili bi

212

VIĐENJA