RTV Teorija i praksa
da pređemo na teren socijalne psihologije, opštenje; a ono je nezamislivo bez Ijudskog društva, odnosno bez međuodnosa pojedinaca i dmštvenih grupa koje žive u jednoj zajednici. Svako opštenje predstavlja razmenu, od razmene dobara, razmene ideja, osećanja do razmene informacija u krajnjem slučaju. Komunikacija je u osnovi defmisanja svakog društva, Ono što je ovde možda najvažnije reći jeste: najbolji medij je sam čovek (bez obzira da li se govori o sredstvima javnog informisanja ili sredstvima masovne komunikacije), uvek je komuniciranje posredstvom čoveka, i to ne samo kao učesnika ili onoga koji nešto saopštava. On postaje to sam sobom, svojim postojanjem, a onda i svojim stavovima. Cilj je promena P. PLAVŠIĆ; Komunikacija ne bi imala smisla ako društvena svest ne bi bila podložna informisanju i izvesnim promenama. Rekli bismo da je tu istovremeno uključen i stav. A znamo iz teorije da je mnogo lakše formirati stav nego ga menjati. Dakle, ako je cilj masovnog komuniciraja da se formiraju stavovi, cilj može biti i da se oni promene. Neka istraživanja su pokazala da uvođenje komunikacije u nerazvijene primalačke sisteme ne daje nikakve rezultate (ili daje veoma slabe rezultate). Prema tome nije stvar samo u onome ko odašilje informaciju ili je posreduje nego je ona veoma mnogo defmisana i u onome ko je prima, ne samo sa stanovišta razumevanja na nivou jezika, leksike, sintakse, nego i s& stanovišta raspoloženja i očekivanja, sa stanovišta motivacije za određenu informaciju. Tek ako se informacija primi u jednom ili drugom obliku (prihvatajući ili odbijajući je), ali u svakom slu Čaju razumevajući je, možemo govoriti o komunikaciji, odosno o dvostranom toku gde postoji prosleđivanje nekih informacija od jednog pojedinca ka drugom. To je najelementamija situacija gde dva čoveka komuniciraju. Uključivanjem čitavih društvenih grupa, posrednika, profesionalnih institucija, dolazimo do pojma masovnog komuniciranja koje je mnogo složenije i koje ima veoma definisane uslove u kojima se može odvijati.
9