RTV Teorija i praksa
Informacija u igri komunikacije S: ILIĆ; Da li je ta informacija već na neki način preparirana i koji su elementi tog prepariranja. Koji su pojavni znaci? T. ĐORĐEVIĆ; Vidite, pre nego što se inforrnacija obradi (ovako kako smo to pokušali da objasnimo) ona i ne ulazi u komunikaciju. Može se čak reći da pri velikim agencijama postoje specijalni instituti za psihološku obradu informacija. To samo ukazuje do koje mere onaj ko obrazuje informativni proces bdi nad tom informativnom strukturom takvih moći. Komunikacija se (u tom slučaju) koristi kao mehanizam bez koga bi svaka poruka ostala osujećena u svojim efeklima. Istorijskom koincidencijom razvoja medija masovne komunikacije postignut je takav. nivo u komunikacijskim inovacijama da smo mi danas, recimo, u stanju da masovnim medijima - pomenimo samo televiziju - u komunikaciju unosimo ne samo ogroman fond informacija, nego informacije takve vrste čiji se efekti nužno moraju realizovati bez obzira na otpore onih koji su izloženi njihovom dejstvu. Malopre sam rekao: funkcionišu neki mentalno-psihološki procesi koji zaobilaznim procedurama udevaju ideju u svest Ijudi. Kroz psihološke mehanizme identifikacije i projekcije čovek je do te mere utkan u komunikativnu igru da je intelektualno razoružan i nije u stanju da kontroliše šta kroz tu komunikaciju unosi u svoju svest. Na toj osnovi su onda naravno definisane i mnoge funkcije medija o kojima govorimo. Kunnmikativno prosvećivanje T. ĐORĐEVIĆ: Međutim, mora nastati, jednostavno, jedan period komunikativnog prosvećivanja, kao torma higijenskog prosvećivanja (verovatno ćemo se izvrgnuti potrebi da se komunikativno čistimo). Možda nije daleko od pameti tvrditi da već danas postoje razlozi za jedan takav nivo prosvetarske aktivnosti. Medij je čovek PRVOSLAV PLAVŠIĆ: Matematičari bi rekli da je informacija mera otklanjanja neizvesnosti, a komumkacijaje,
8