RTV Teorija i praksa

ovaj posaoje potrebno, u izvesnim slučajevima, dva ili više saradnika koji dele složeno podmčje zvuka i muzike prema svojoj specijalizadji, a ima i slučajeva kada koncipiranje zvuka u filmu obavlja sam reditelj. Pitati se da li je ovakav posao umetnost ili zanat isto je kao i kada se pitamo da li je primenjeni likovnjak zanatlija ili umetnik, u kolikoj meri i u kom slućaju... Dobro je setiti se kako su u istorijskoj prošlosti pojmovi zanata i umetnosti bili bliski. U radionicama renesansnih slikara učio se zanat uz istu hijerarhijsku lestvicu šegrtovanja koja je važila i za ostale zanale. I danas je teško Ijubitelju-laiku da na nekoj katedrali odvoji precizno umetničke od zanatskih radova, koji svi zajedno čine čvrstu i veličanstvenu ravnotežu umetničke celine. Još teže će mu biti da se seli imena autora koja su ostala u send veličine njihovog zajedničkog dela, Divinizovanje umetnika i patnje definitivnoje utvrdio devetnaesti vek. Mit o veličini patnje i božanskoj veličini umetnika ostao je, kao predrasuda u manje-više izmenjenoj formi, sve do danas i još utiče na naše sudove. Nije li i to jedan od razloga zbog kojih se trudimo da napravimo veću razliku između umetnosti i primenjenih umetnosti? Јег i autohtone umetnosti učestvuju dobnm delom u strukturama „tržišta kulture” i baš tu ponovo nailazimo na približavanje granica zanata, „inženjeringa” i umetnosti, Uostaom, izgleda da postoje graničle oblasti u tom pogiedu, gde kvalitel odlučuje o prekvalifikaciji zanatskog u umetničko. Proizvodnja violinaje zanat i industrija, ali u slučaju kvaliteta koji su postigli kremonski majstori to postaje umetnost. Isto tako već pomenuto orkestarsko aranžiranje koje je očigledno deo zanata postaje umetničko stvaralaštvo nanivou kvaliteta kao što je onaj ostvaren u Ravelovoj (Ravel) orkestradji Slika sa izložbe ili u orkestarskim aranžmanima Djuka Elingtona (Duke Ellington). Slična lepeza kvaliteta može se naći i u filmskoj muzici, gde ima filmova u kojima je muzika svedena na tehničko ozvučenje, čiji je „umetnički” nivo u tome da se izbegnu greške. S dmge strane, postoje filmovi Ejzenštejna, Meklerena (McLaren). Vlgoa (Vigo), Tmke (Trnka) i drugih autora, u kojima je filmska muzika rezultat zaista nadahnutog umetničkog stvaralaštva. Proces komponovanja muzike promenljiv je zavisno od muzičkog žanra i cilja koji se želi. U njemu važnu ulogu igra estelski smišljeno selekcionisanje. Mnogi aulori se tokom

189