RTV Teorija i praksa
Као prva emisiona jugoslovenska radio-stanica sa potpunim dnevnim programom, Radio-Zagreb naišao je na veliko zanimanje slušalaca, ali je na početku delatnosti imao samo 290 pretplatnika. Naravno, razvoj radiofonije zavisio je od više činilaca. U to vreme radio je bio u rukama privatnog kapitala i njegov je razvoj neposredno zavisio od poslovnih uslovnosti. Ipak, uprkos tome, za nepunih desetak godina okupiće se oko 19000 pretplatnika. Uporedo, razvijaće se program, postupno će se osvajati radiofonski izraz. Pored ostalog, započeće i sistematsko negovanje specifičnih radiofonskih žanrova, pa se posebnim konkursima, koncem tridesetih godina, stimulisalo domaće radio-dramsko stvaralaštvo koje je nailazilo na veliki odziv slušalaca. Posle oslobođenja Radio-Zagreb je nastavio delatnost koja je bila od izuzetnog značaja kad je reč o objektivnpm informisanju o zbivanjima u Hrvatskoj i čitavoj Jugoslaviji tokom prvih posleratnih godina. Sasvim prirodno, u skladu sa osnovnim svojstvima medija, Radio-Zagreb pojavljuje se kao važan i nezamenjiv činilac u muzičkom životu. U radio-stanici su se formirali brojni muzički ansambli Simfonijski i Komorni orkestar, Zagrebački soiisti. Mješoviti zbor, zatim Plesni i Zabavni orkestar, Tamburaški orkeslar i drugi manji ansambli zabavne i narodnc muzike. Radio-Zagreb pojavio se i kao podstrekač muzičkog stvaralaštva. Mnoga dela domaćih kompozitora nastala su po njegovoj narudžbini, mnoga su nagrađivana na redovnim konkursima i u tome je značajan doprinos radija uopšte razvoju muzičke umetnosti. Svečani koncert priređen povodom šezdesetogodišnjice Radio-Zagreba i tndesetogodišnjice Televizije Zagreb upravo je demonstrirao moć muzičke produkcije RT Zagreb, odnosno ansambala kakvi su Zagrebački simfoničari, Mješoviti zbor i Zagrebački solisti, koji su nastali u krilu Radio-Zagreba 1954. da bi od 1968, delovali samostalno. Sve su to vrhunski ansambli i dovoljno je reći da se Zagrebački simfoničari danas nalaze u izvanrednoj izvođačkoj formi a o Zagrebačkim solistima želimo ovom prilikom navesti ono što je svojevremeno istakao Branko Dragutinović, dugogodišnji muzički kritičar „Politike”: oni su ucrtali Zagreb u muzičku karlu Evrope i sveta! Kao solisti na svečanom koncertu nastupili su'Dunja Vejzović (mecosopran). Ksenija Janković (violončelo) i Jovan Kolundžija (violina) uz Zagrebačke simfoničare RT Zagreb, za čijim su se dirigentskim pultom nalazili Uroš Lajovic. Nikša Bareza, Oskar Danon, Vladimir Kranjčević i
25