RTV Teorija i praksa
srpskim zemljama došlo do pojave različitih jeresi i verskih sekti, pored ostalih i bogumilske. Odlučnom i nemilosrednom akcijom Stefan Nemanja je likvidirao bogumile u interesu ostvarivanja verskog i državnog jedinstva. Zvonimir Kostić obrađuje jednu epizodu toga obračuna: neumoljiv i dosledan sudija, sevast, vodi isleđenje i saslušava bogumilskog načelnika Simeona. nazvanog Apostol. To je dijalog moćnika svesnog svojih postupaka, do kraja opredeljenog, čvrsto uverenog u neophodnost postojanja jedinstvene i stabilne državne vlasti u sprezi sa isto tako jedinstvenom crkvenom organizacijom, i - jeretika koji veruje u mogućnost Ijuđskog postojanja u uslovima humanijih odnosa, lišenih raznih prinuda. U drami se dijalog Apostola. čije ime Simeon može izazvati među slušaocima malu nedoumicu, jer će to ime dobiti i sam Stefan Nemanja kada napusti vlast i zamonaši se, i sevasta, koji nesumnjivo želi napredak svome nafodu i jedinu mogućnost za to vidi u postojanju jake i čvrste državne organizacije. razvija u idejni sukob čiji će ishod biti tragičan, zbog nepopustljivosti i upornosti sagovornika. Jeretik će tragično završiti na lomači. Nemogućnost sporazumevanja u osnovi je ove drame, Ali, u njoj imamo prikazane, istina ovlaš, obične Ijude kojima nije mnogo stalo ni do nazora o potrebi čvrste državne formacije. niti do verskih dogmi. Oni jednostavno žive svakodnevno se brinući za egzistenciju, ne razmišljajući mnogo o problemima vlasti i crkve... Tako autor ukazuje kako u svakom istorijskom razdoblju postoje različite matice života koje, prilikom sučeljavanja, neizbežno odnose i žvrtve, često i nedužne. Reditelj Olga Brajović. prilikom izvođenja radio-drame Aposlol nastojala je da delo zadobije potpunu zvučnu ambijentalnu sliku, Tako smo, pored konkrelnih zvučnih efekata koji su plastično ilustrovali određene situacije i događaje (škripa vrata u tamnici, plamen lomača na trgu, prolazak volovskih kola itd.) čuli i različito crkveno pojanje, solističko i horsko. U takvom, precizno ostvarenom zvučnom ambijentu, do tančina osenčenom, glumci Ljuba Tadić (Simeon, bogumilski načelnik, nazvan Apostol) i Branislav Jerinić (sevast) vodili su dijalog koji je u sušlini bio vešto nijansovan disput između dva apsoluta. Treba reći da su oba lika u njihovoj interpretaciji imala ne samo potpunu uverljivosl nego i potrebnu plastičnost izraza, zahvaljujući minuciozno izgrađenoj dikciji i bogalim glasovnim prelivima u pojedinim delikatnim trenucima sukoba.
27