RTV Teorija i praksa

Horovi RTV Beograd i RTV Priština, Tamburaški orkestar RTV Novi Sad, Ansambl „Masmantra” iz Srajeva, Zabavni ansambl Muzičke produkcije RTV Titograd, i Ansambl narodnih instrumenata RTV Skoplje. Zanimljivo je konstatovati daje spisak učesnika koji je trebalo da čine izvođački aparat pretrpeo gotovo beznačajnu izmenu i to, kada je reč o RT Titograd - u nazivu, i što je autor, ukupnom zvučanju, dodao i vokalnu grupu „Paganke”. Drugi problem koji je valjalo rešiti bio je vezan za muziku koju bi ovo raznorodno izvođačko telo izvodilo. Nije tajna da je u poslednje vreme u okvirima Evropske radio-difuzne unije (EBU/UER) bilo nekoliko multipleks projekata. To nije neobično jer je radijsko povezivanje medijska osobenost. Uostalom, svaki prenos sportskog događaja koji se događa u drugom gradu svojevrstan je multipleks pa, da se pošlo za takvim rešenjem, bilo bi to jedno u nizu uobičajenih povezivanja. Stoga je trebalo smisliti nešto što bi predstavljalo korak dalje. Tako je nastao predlog da se naruči novo delo kod kojeg će partitura biti ostvarena jednovremenim zvučanjem više činilaca a ne njihovim naizmeničnim uključivanjem. Razumljivo, izvršenje jedne ovako složene zamisli nije moglo da se poveri nedovoljno iskusnom stvaraocu a posebno ne osobi kojoj radio sa svojim mogućnostima nije dovoljno blizak. Stoga se činilo da je izbor Slobodana Atanackovića, kompozitora i dobitnika Oktobarske nagrade Beograda, uz to dugogodišnjeg poslenika radija, rešenje koje bi moglo da garantuje uspeh poduhvata. I zaista, partitura koja je nastala kao plod višemesečnog rada, pokazala je ne samo da je autor shvatio šta se od njega očekuje već da je veoma dobro ispunio očekivanja. Simfonia eterofonica, koja je nastala kao rezultat narudžbe JRT povodom 60. godišnjice radija u Jugoslaviji, postala je tako delo koje će biti posebno zabeleženo, ne samo kod nas, već na daleko širem prostoru, јег nijedna parlitura nekog autora nije ostvarena na ovaj i ovakav način.

105