RTV Teorija i praksa

grešaka dolazi zvog toga što ne umemo da postavimo sebe na mesto našeg sabesednika. Pronaći način za prilagođavanje junaka - već je polovina posla. To je veliki zakon pozorišnog i filmskog mizanscena.” Najteže je snimatelju da se povinuje zahtevima za zatvorenim prostorom koji je potreban za razgovor sa učesnikom emisije, ako je on, pre svega, navikao da se stara o efektnom snimanju. Kakva je lepota oko nas, a intervjuer stavlja sagovornika na hrpu drva i tako nas lišava lepe „pozadine”. - ~U nama još živi apsurdna vera da je bolje ako ima više ’pozadine’ iza leđa junaka” - razmišlja reditelj S. Zelikin. - „Sećam se kako smo se pripremali za snimanje agronoma Sinjeva. Pronašli smo divan plot, iza njega stog sena i dalje - predivan pejzaž. Stao sam pored plota i pomislio kako bi divno bilo da ovde porazgovaram sa Sinjevom. Ali kada sam ga tu postavio on se osećao kao da je usred ravne doline, na ravnom vrhu. Beskrajne daljine uopšte nisu odgovarale ličnom otvaranju. Mi često snimamo stereotipno - inženjera u fabrićkom pogonu, lekara - u operacionoj sali, agronoma ~ u polju. Ali, nije uvek udobno da se razgovara tamo gde se i radi, Ljudi se retko predaju iskrenosti usred polja - sešće pod drvo, pokušati da se usame. Mada ih niko ne čuje sem ptica.” Izgleda da ovakva razmišljanja nisu primenljiva za „živu” televiziju i uslove studija: dokumentarist sa filmskom kamerom ima slobodu u izboru mesta radnje, dok je u studijskoj emisiji ono unapred određeno. Ali upravo ova okolnost da razgovor sa sabesednikom predstoji na njemu potpuno tuđoj teritoriji, gde ni zidovi ne mogu pomoći, obavezuje televizijskog novinara đa veoma brižljivo razmisli o uslovima i atmosferi susreta. Dalekovidost se uopšte ne sastoji u tome što će se diktirati učesnicima emisije, koji su inače prestrašeni i nalaze se u za njih neobičnim uslovima, gde da sednu i kako da prate televizijsku kameru, već u tome da o tim stvarima uopšte ne brinu. Trebalo bi da se, u prvom redu, prijatno oseća go'st studija, a ne reditelj, snimatelj i rasvetljivač.

117