RTV Teorija i praksa

sećanja na način kako se realizovala radio-drama nekad i uz poređenje sa današnjom praksom. Posle takvog uvoda slušali smo Магати Bože Lovrića, u režiji Darka Tralića. 1 Hrvatski pisac Božo Lovrić (1881-1953) javio se u međuratnom periodu sa više dramskih dela, od kojih su mu tri izvedena i na pozornici Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu. Radio-aktovka Магата tipičan je pučki igrokaz, ponikao na tradiciji Pecijinih komada, u ono vreme veoma popularnih. U osnovi te radio-drame je priča o zlom udesu seljaka Luke i njegove žene Mare: posle nesporazuma, u pijanstvu, Luka übija nedužnog prodavca marama. Na takav postupak navodi ga njegov više nego bujni, zapravo osioni temperament, ali i ženin postupak, koja mu krišom vadi novac iz buđelara ne bi li tako iznudila poklon kojim bi se, potom, dičila u selu kao dokazom njegove velike Ijubavi i pažnje. No, sama priča i nije toliko bitna, koliko čitav prikaz seljačkih navika i strasti, njihovog poimanja života, koje nije išlo dalje od sitnih zadovoljstava u ograničenim uslovnostima lošeg opšteg prosperiteta. Takođe, aktovka Магата zanimljiva je zbog sočnih dijaloga, kao i zbog veristički oblikovanih situacija, u kojima životna sazvučja izbijaju pravim, neublažavanim tonovima. Samo izvođenje Lovrićeve Marame pokazalo je da su glumci sa entuzijazmom prihvatili taj, u suštini ipak prvenstveno scenski tekst. Ređitelj Tralić, kako nam se učinilo, želeo je da oživi dijalog na što neposredniji način, ne bi li postigao maksimalne zamahe u temperamentnim izlivima srdžbe i Ijubavi. Zasnivajući izvođenje na naglašavanju kontrasta, izrazitih i jarkih gromkih tonova, Tralić je postigao odgovarajuću opštu intonaciju i, donekle, efektnost interpretacije. Izborom Božidara Oreškovića za tumača uloge seljaka Luke, impulzivnog i nezadrživog u temperamentnim izlivima, reditelj je rešio osnovno pitanje izvođenja.

1 Božo Lovrić, Магата. - Radio-Zagreb u okviru zajednićkog radio-dramskog programa jugoslovenskih radio-stanica, 12. VI 1986.

120