RTV Teorija i praksa

DA LI SAMO MUZIČKI EKSPERIMENT? Delo Bajalice, rituali Olge Brajović, koje je na ohridskoj Nedelji radija 1986. dobilo nagradu kao najbolji eksperimentalni muzički program, specifično je radiofonsko ostvarenje. U uvodnom komentaru dato je njeno bliže određenje i navešćemo ga ovde u celosti: Ekstatična emocionalnost tužbalica, tajni i teško razumljivi tekst bajalica, smirujuće nostalgična intonacija uspavanki, snažna ritmičnost bućkalica, kao i onirička repetativnost derviškog ritualnog govora, predstavljaju dokumentarni osnov ovog petostavačnog dela. U daljem procesu radiofonskog rada montažnim i kolažnim postupkom formiran je asocijativni spektar od umetničkog muzičkog materijala, manje ili više bliskog pomenutom folklornom ritualnom izvoru. I zaista, u nizu načinjenom od pet stavova ove radiofonske kompozicije, uočljiva je ona večita i neprekinuta linija smrti i života, procesa koji neprestano prati čovekovu egzistenciju, koji nije ništa drugo do stalna smena odlazećih na onaj svet onima koji na ovaj svet dolaze. Taj permanentni dodir starog i novog, smrti i rađanja - predstavlja život čije brojne manifestacije, nekad jasne, ali još češće nejasne, mutne i teško dokučive, prate raziičiti običaji, verovanja, praznoverja, slutnje, mađijske čini, bajanja... Autor emisije Bajalice, rituali, 'Olga Brajović, interesovala se, pre svega, za zvučnu stranu tih pojava. Sasvim primereno mogućnostima medijskog izraza, nastojala je da fenomen tajnovitog sveta umiranja oživi dokumentarnim zvučnim sredstvima i, skoro u istoj meri, probranim umetničkim muzičkim sazvučjima. Zato ćemo u ovoj nadahnuto rađenoj emisiji naporedo slušati dokumentarne snimke različitih obrednih trenutaka kao i akorde tradicionalne ili komponovane muzike, počev od pravoslavnog opela ili derviškog govora pa do akorda

4 Ogla Brajović, Bajalice, rituali. -Treći program Rađio-Beograda serija Radionica zvuka, 26. X 1986,

127