RTV Teorija i praksa

interesuje, on je pasivno, kao i naš mali ekran, prepušten „defileu slika" 3 ), televizija se prekriva debelom skramom metafizike, identifikuje se s tajlorizacijom pokretnih traka, parališe racionalitet svojih imanencija i u toj neoteničnoj zapalosti (i zaspalosti) reprodukuje sebi suprotne, nesvojstvene i korodirajuče reference. 4 Suštinska ispražnjenost medija, koja svedoči o neoteničnim svojstvima, ne bez osnove i ne slučajno i svojom sadržajnom stranom odražava gen/etičke poremećaje globalne civilizacijske situacije. Krivo shvaćena Lenjinova misao o „zvezdama" pod kojom je on razumevao vrhunske radnike, stvaraoce materijalnih i duhovnih vrednosti, konstruktore, inženjere, naučnike, umetnike, racionalizatore, novatore i izumitelje, u deformisanoj i disolventnoj društvenoj i TV svesti rezultiraće impozantnim planetarijem fudbalerskih, narodnjačko-estradnih i rok-zvezda, zvezdica, zvezdanih i drugih kič-prašina, uglavnom sličnog mentalnog sklopa. Ovi poslednji, zvezde гока, naročito će oploditi TV praksu nadrealno-halucinantnim, psihe-deličnim i delirijumskim tele-video-spotovima. Tele-spoto-vizija. Tele-spotija, „Hašišovci" - TV narkoza. Dubok hipnotički san televizije. Podiči dair-voyantne zavese, razvejati prašinu, skinuti skramu nestvarnog i oniričkog, deblokirati medijsku vokaciju, osloboditi je od autističke defektnosti a na liniji pune i dosledne afirmacije medijskog identiteta televizije, znači borbeno materijalistički i dijalektički ukidati i

3 Rudi Supek, Mašta, „Liber", Zagreb, 1979. 4 „Direktnije rečeno, mnoge televizijske prakse пе pogađaju suštinu i bit elektronskog medija. A šta to znači? Znači biti izvan medija. Po Makluanu iz toga proizlazi - biti i izvan poruke, jer 'medij je poruka . 11 i drugim rečima, biti izvan poruke jednog medija znači biti u drugom mediju i sa drugom porukom. Anti-medij je anti-poruka. Svi do sada preelektronski mediji uspevali su da razdvoje sve od svega: pismo i knjiga - vid od sluha, štampa - naciju od nacije, film - apstraktno od konkretnog, likovne umetnosti - vizuelno od taktilnog i tako dalje, pa če i hibridizacija elektronskog medija tim recidivima imati jednake i istovetne posledice." (Navod iz mog rada „Ekstenzivna i intenzivna teievizija (ili anti anti-medij)", ~RTV - teorija i praksa " br. 13/78, str. 106-113).

29