RTV Teorija i praksa
strujnom i strujičnom, u žižno-integrišućim i čulno-sažimajućim svojstvima. 1 Na toj crti razgraničenja sa praksom preelektronskih medija, estetsko/sinestetsko, i toj tački đifferentiae specifice treba tražiti rešenje autohtonog medijskog statusa televizije. Dok sva dela doelektronske umetničke prakse nastoje da se što više odvoje i distanciraju od sirove realnosti - da je transfiguriraju, transponuju, ponište u smislu jedne „više estetske realnosti" 2 , da je uvedu u nova sazvučja i fantazijske kontekste i senzibilitete, da je preobraze u, tako reći, vilinsko ruho sna i paučinu fantasmagoričnog - a istovremeno, parcelizacijom svojih sredstava, čulno nas parcelišu, televizija prva stiče sposobnost da direktnim sondažnim postupkom uspostavi novi red veličina, na svojevrstan način promoviše stvarnost, te u toj interakciji svog medijskog instrumentarija i žive, trenutačne, neponovljive realnosti simultanog vremena i prostora istakne i inauguriše radikalno nove značenjske komponente - u prvom redu taktilnost, kao osnovu i bitan činilac svog elektro-sinestezijskog efekta. Međutim, uvek tada i tamo gde ne nalazi i kada ne sledi svoju živu i neposrednu direktnost, kao preimućstvo i osnovnu karakteristiku, kad robuje predrasudama drugih preelektronskih medija i podleže zavodljivostima njihovih medijskih, u biti i osnovi inkompetencija - obično se nalazeći između filma i video-igrarija (specijalno onih rađenih elektronskom, ali jednom(l) kamerom i па traci, gde se bravuroznom i supermaštovitom aplikacijom ~miš-maš" sredstava hiperelektronskog prosedea varka čini sublimnijom, a privid televizičnog zamagljenijim) televizija če ispoljiti svoja patogena i disfunkciona svojstva, sindrom svoje neotenije. Pa kao što spavač ne mari za stvarnost („Spavati znači izgubiti interes za stvarnost"; spavača, dakle, stvarnost ne
1 V. moj rad „Ideo-video: Prozor u svet ili prozor u svest?" u ~RTV - teorija i praksa", br. 19/80, str. 76-80, i u građi sa savjetovanja JRT o razvoju televizije u Jugoslaviji, 7-9. V 1980, knj. 1; „Društvena uloga televizije i nove programske mogućnosti", str. 24-29; izraeđu ostalog, pažnju obratiti naročito na odeljak „Antimetafizički medij/Antimetafizika medija". 2 Sve su one (umetnosti) prezentirajuče, jedino je televizija prezentna.
28