RTV Teorija i praksa

Stoga, sa slojevitošču simboličke strukture umetničkog dela raste i složenost samog akta recepcije; komplikuju se procedure estetskog doživljavanja, odnosno dekodiranja poruka ovapločenih metaforikom formi preko kojih i komuniciramo sa idejama ovapločenim u delu umetničkom kreacijom autora. Štaviše, akt recepcije se komplikuje još i okolnošću da recipijenti očekuju da se posredstvom dela i njegovih poruka uspostavi komunikacija sa empirijskom stvarnošču, što i jeste jedna od bitnih socijalnih funkcija umetničkog dela. I, naravno, uspostaviti takvu vezu sa empirijskom stvarnošću posredstvom umetničkog dela koje simbolički, a ne analoško-mimetički transcendira tu stvarnost, nije nimalo je'dnostavan čin. Simbolička struktura umetničkog dela gradi se i prema zakonima umetničke transpozicije empirijske u imaginarnu stvarnost: a prema tim zakonima umetničko delo je plastična, metafofička struktura u okviru koje svaki znak stiče status simbola sa estetskim konotacijama. Štaviše, znak stiče taj status u značenjsko-smisaonoj koordinaciji sa drugim likovnim formama u kontekstu tog plastičnog sistema, a ne u odnosu na egzistencijalne oblike empirijske stvarnosti. Znak se, naime, metaforički poidejava u značenjsko simboličkom sadejstvu sa drugim znacima, interferencijama znakovnih jedinica značenja, a ne spoljnim nanošenjem smisla u te odnose. Spoljna je samo intervencija autora pri organizaciji plastičnog sistema u okviru kojeg svaki likovni znak funkcioniše interferentno, prenosi i međusobnim interferencijama sa drugim znacima prisipuje sebi značenja koja izvan tog sistema, apriori, nema. Tako se i strukturiše ta složena simboličko metaforička struktura, specifičan sklop međusobno poidejenih znakova iz kojeg se kao iz lavirinta interno ukrštenih likovnih planova i značenjsko smisaonih instanci dela sugerišu sprege između te strukture i egzistencijalnih dimenzija Ijudske stvarnosti. U kontaktu sa delom recipijenti, dakle, treba da očitavanjem ideja sa te znakovno simboličke strukture dela - domaše ono što se tim idejama i njihovim značenjsko simboličkim osloncima asocijalivno

65