RTV Teorija i praksa

preobrazi u materijalnog nosioca lažnih poruka, ideološki deformisanih ideja. ha sva ta pitanja nije moguče sirtetički odgovoriti. Prema tome, ostaje da se rešenja naslute bar latentnim naznakama u toku analize. Pitanje na koje se, međutim. moramo direktnije osvrnuti jeste ono koje se tiče sudbine dela lišenog komunikabilnosti, tog obeležja svojstvenog, imanentnog estetskoj strukturi umetničkog dela. Da li je takvo deio, zapravo, umetničko? I da Hsmo bar približno tačno, a opet što jednostavnije, odgovorili na to pitanje reći čemo da je mera komunikabiinosti umetničkog dela, več prema napred datim napomenama skoro nesvodljiva na nulu. Jer, rekli smo, čak i poredak formi sveden na čisto pikturalne vrednosti - lišen, dakle, konceptualnog naličja - u nekoj poslednjoj instanci asocijativno priziva prepoznatljive slojeve Ijudskog iskustva; samim tim se, naime, makar i naknadno - tj. u aktu recepcije - takav poredak formi konceptualno nadomešta; delu se, tako, intervencijama recipijenata, tj. van proizvodnog akta i mimo fantazama autora, tj, aktom recepcije, pripisuje konceptualna struktura, informativno jezgro. Delo se, naime, aktom recepcije, tj. u ravni slobodnih asocijacija recipijenata, nadgrađuje, značenjski i smisaono osmišljava; odnosno, struktura umetničkog dela se nadomešta u nekim njenim slojevima i to na način koji izmiče svakoj kontroli autora dela, njegovim namerama pri koncipiranju estetskih implikacija sopstvenih umetničkih kreacija. Ali, kako onda, bliže rečeno, izgleda akt recepcije tako, ili „па pravi način” koncipiranog dela umetničke kreacije, akt estetskog doživljavanja te složene simboličke strukture? Reč je, naravno, o umetničkim delima čija se komunikabilnost ne izvodi iz čisto analoške, mehaničke prepoznatljivosti empirijskog uloga u znakovno-simboličkoj strukturi dela. Tamo gde su u pitanju dela male estetske vrednosti - dela u funkciji čisto mimetičke zamene za empirijski dato - akt recepcije se ne iskazuju u svim svojim efektima: jer procedure estetskog doživljavanja tako oblikovanog deia redukovane su па mimetičkim zamenama empirijski datog izaz\'ane reakcije recipijenata.

64