RTV Teorija i praksa

razmatranjima ne dolazi, iako se to i iz nj-egovog izlaganja nameće kao vidljiva budućnost ove evolutivne linije, u stvari je zaključak da će televizija u nova muzička (i uopšte umetnička) kretanja moći da se uključi tek direktnim učešćem (i to kad bude osvojila svoju sopstvenu artističku ekspresiju, dakle, pošto se vine do stupnja samosvojne veštine) u ritualu „živog” izvođenja, dakle kad postane tek jedan od ravnopravnih instrumenata u ovom muzičkom teatru (multimedijalnom amalgamu svih umetnosti) što svakako ne znači povratak dogmi o direktnom prenosu stvarnosti, več tezi o pravom dodiru TV medija sa čovekovim svetom, tj. njegovom direktnom učestvovanju u stvarnosti. Naš savremeni kompozitor i publicista Vartkes Baronijan 4 u svom (u jugoslovenskim razmerama) pionirskom poduhvatu pokušao je da, u posebnoj biobiografskoj jedinici (Muzika kao primenjena umetnost, Beograd, 1981) objedini različite aspekte odnosa muzike sa drugim sredstvima umetničkog izražavanja u različitim medijima (teatar, film, radio i televizija) posvećujuči pri tom vezi muzike i televizije veoma značajan prostor. Po Baronijanu muzika se može javiti na televiziji u dva osnovna vida: 1) „као ilustracija” u emisijama najrazličitijih nemuzičkih programa, kao „pridodata dimenzija slike, pokreta, reči” i 2) kao „tema, kao osnovna materija na kojoj se gradi režijska i vizuelna koncepcija” 5 .

4 Ogledao se i u pisanju radiofonske, dramske, filmske i TV muzike a uz to je muzički urednik Televizije Beograd, predavač muzičke umetnosti na Fakultetu dramskih umetnosti i pisac radova na temu filmske muzike u nekim stručnim časopisima: „Filmske sveske”, „Sineasf', itd. 5 U prvom slučaju mi zaista možemo prepoznati ono što autor naziva „primenjenom” muzikom, ali u drugom se, u stvari, radi o televiziji „primenjenoj” na muziku, te je Baronijanovo pretežnije bavljenje upravo ovim drugim vidom muzike - u slučaju televizijskih ali i filmskih obrada muzičko-scenskih dela (mjuzikli, operete, itd.), a u ovakvom kontekstu - prilično dubiozno.

56