RTV Teorija i praksa
Upravo improvizacija koja se javlja u raznim etapama pripreme i tako direktne televizijske emisije dobija razne oblike i različito određuje ovaj ili onaj period rada stvaralačke ekipe koja radi na televizijskoj emisiji. Prema mišljenju poznatog sovjetskog kritičara likovne umetnosti N. J. Berkovskog upravo improvizacija predstavlja „najdublje poniranje u sadašnjost, u stvarnost kakva ona jeste sada, ovog trenutka, u svoj neprofanoj, neprikosnovenoj svojoj originalnosti... Improvizacija nam prikazuje pulsiranje života, ona sama predstavlja to pulsiranje, bez pregrada između njega i sebe. U improvizaciji leži sva snaga stvarnosti, sva njena energija, sva predodređenost i sva sloboda koja joj je dostupna, svi prelazi od poznatog u nepoznato dok njena tendencija još nije jasna.. Improvizacija i jeste jezik, prisutan u umetničkom realizmu, u improvizaciji je realizam izgleda uhvačen u svoje sopstvene mreže, on je postigao najviši identitet sasamim sobom”. 13 Iskustvo pokazuje da uspen ili neuspeh večine direktnih teievizijskih emisija zaista može da se uporedi s kvalitetom improvizacije stvaralačkih učesnika emisije: i učesnika i rediteljske ekipe. Iz knjige Режиссер на телевидении. Сборник статеи (Reditelj na televiziji. Zbornik članaka), Moskva, Искусство, 1978, str. 63-75. Prevela s ruskog
Milica Glumac-Radnović
Izabrao i priredio
Radoslav Lazič
13 N.J. Berkovski, (H.J. Берковскни), Литература и театр (Književnost i pozorište), ivloskva, 1969, str, 218.
140