RTV Teorija i praksa

ekonomske propagande i sponzorisanja, pojačala je motivaciju na „glavnoj" televiziji. Iz povećane zainteresovanosti za rad, iz podstaknutih autorskih ambicija neminovno su se javili bolji programski rezultati, a borba za prestiž ne ostaje samo u domenu gledanosti već može prerasti i u plemenitu utakmicu među autorima. lako je alternativna, „gerilska" televizija, naročito Omladinski kanal, u ponečemu bila ekskluzivnija i atraktivnija od „zvanične', onajoj zapravo ničim nije naudila i samo je potvrdila koiiko je domena u kojima je velika televizija nezamenljiva i nedostižna. Jesen se najavljuje kao rok kada će Treći kanal beogradske televizije dobiti precizniju fizionomiju, ali je gotovo sigurno da će ou zadržati alternativni karakter i da će biti prostor drugačijeg programa. Pri tom će jedan njegov deo, ukoliko bude mudrog odlučivanja, svakako pripasti Omladinskom kanalu, odnosno omladini, јег bi suprotno bilo u najmanju ruku nepravedno. Uostalom, i ovde, kao i u slučaju satelitskih programa, jednom otvoren prozor u novo teško se zatvara, a vreme će, kad prođe draž prvine i novine, sve vrednosti ionako pravilno proceniti i staviti na pripadajuće im mesto. ZALOGE ZA USPEH U STVARALAČKOM NADMETANJU Ono što se dešava s televizijom u Jugoslaviji gotovo je istovetno s fazom koju prolaze ostale takozvane državne ili nacionalne televizijske kompanije u Evropi. Suočavanje s dvostmkom konkurencijom - onom koja doiazi putem satelitske televizije i onom koju stvaraju manje, privatne stanice, producentske grupe, specijalizovani kanali - nagnalo je tradicionalnu televiziju da se menja i da prednosti traži i nalazi u očuvanju svojih fundamentalnih funkcija. A to su programi koji izrazito neguju nacionalni kulturni identitet, donose na ekran vrhunska umetnička ostvarenja, podstiču saznavanjc i opštc obrazovanje, popularišu nauku, istražuju kulturno nasleđe, ispituju izražajna sredstva novih tehnologija i elektronskih uredaja. Ako u domcnu lokaluih informacija, kontakt programa, zabave i sporta sada i

100