RTV Teorija i praksa

našeg JRT kao asocijacije osam RTV centara. Ta reorganizacija, da ne kažem racionalizacija JRT, njegove radne zajednice, nametnnla bi činjenicu da bi, recimo, uplata kvote za ovu zajedničku funkciju zavisila od izvršenja postavljenih zadataka, a ne po unapred predviđenoj čvrstoj skali, odnosno kvoti. U takvoj striktno interesno postavljenoj JRT treba otvoriti vrata i svima ostalima koji žele da interes udruže i ostvamju u Jugoslovenskoj radio-televiziji. Tošić je govorio o lokalnoj radio-difuziji, o poziciji lokalnih radio-stanica, i ja ovde prvenstveno mislim na njih. ŽIVKO NEDELKOVSKI (Radio-Skoplje): RazmiSljanja o radiju i budućnosti radija započeo bih jednim pitanjem: da li u dogledno vreme moramo reći „adio" radiju? Potvrdan odgovor na ovo pitanje znači da radio nema budućnosti, da će nestati u takozvanom audiovizuelliom potopu. Pogled u prošlost pomaže nam da nešto određenije i sigurnije kažemo i o budućnosti. Da i ja pomenem Brehta koji je svojevremeno primetio da je radio izum koji niko nije namčio, a dodao bih da je ipak radio došao kao naručen. Dakle, radio je nepozvan stupio u polje društvene komunikacije, našao u njoj svoje mesto, pa nema razloga da se povinuje onima koji ga povremeno opozivaju. Radio je uspešno odolevao dražima i konkurenciji novih medija, preživeo mnogobrojna iskušenja, stekao i pokazao pri tom svoju vitalnost. Nema razloga da se radio izgubi u neizvesnoj budućnosti. Najavljuju se novi mediji, ali radio neće sebe odjaviti zbog nekoliko osnovnih razloga. Pre svega, zbog svoje jednostavnosti i ekonomičnosti radio možc u tom pogledu ići u korak i pratiti i primenjivati sve tehničke inovacije, pa se može očekivati nesumnjiv tchnički razvoj radija koji će omogućiti da se on đalje i bolje čuje. Mcđutim, ne ulazeći u pitanje tehničkog razvoja radija, ncki razlozi antropološke, psihološke, komunikacijske i društvcne naravi, obezbeđuju smisao postojanja radija u sistemu medija društvenog komuniciranja. Možda izgleda paradoksalno, ali razvoj vizuelnih i audiovizuelnih medija pruža veliku šansu i sigurnost radiju. Novi se mediji konccntrišu na čulo vida, a čulo vida opct traži

27