RTV Teorija i praksa
koncentraciju pažnje. Vizueini mediji zahtevaju da se u kontaktu s njima otvore, kako narod kaže, četvore oči. Dakle, ekspanzija vizuelnih komunikacija zaokuplja čulo vida i napreže pažnju Ijudi i ta forsirana komunikacija pokazaće i već pokazuje i neke buraerang efekte u smislu zasićenosti, premorenosti. Civilizacija slike ima i svoje senke, Oko je u okovima, a uho je ostalo slobodno, ili bar slobodnije. U torne je i šansa radija. Radio ne pretenduje na totalnost komunikacijskog kontakta. Radio se uvlači u svet svakodnevnog života koji nameće prioritetno sve svoje potrebe. On je uvek i svuda uz čoveka, prati ga u korak kao najboiji prijatelj i savetnik, kako neki kažu, na izletu, u automobilu, na radnom mestu, u spavaćoj sobi - ali ne nameće se, ne zahteva odricanje od svakodnevnih aktivnosti. Ono što je ranije smatrano kao slabost radija, podeijenost pažnje slušalaca, preobražava se danas u njegovu prednost. Vizuelni mediji ne dopuštaju paralelne aktivnosti i u tome će uvek zaostajati za radiom. Ne tako davno čitali smo đa je u Uong Kongu zaviadaio pomodarstvo ugradivanja mini TV prijemnika u automobile, ali je policija rigorozno kažnjavala vlasnike tih automobila. Iz ovoga ne treba zaključiti da će policija obezbediti radio od konkurencije, nego sarno to da za radio postoji izvestan neprikosnoven kornunikacijski prostor i kontakt. Radio ima mogućnosti razvoja i široko polje delovanja i s obzirom na tendencije razvoja dmštveuih zajednica. Naime, sve nam se jasnije predočava takozvani komunikacijski uslov društvenosti. Radio-komunikacija se širi po svetu obuhvatajući sve šire Ijudske zajednice, pa i čovečanstvo kao najširu zajednicu, Ali, radio prodire i u mirko zajednicu Ijudi. On je, dakle, potreban i jednom meduzavisnom, integnsanom svetu, svetu kao selu iii „svetskom selu" kao što je potreban i nekom običnom, zabačenom selu na kraju sveta. Naravno, postoje još mnoge tačke ili pravci u kojima se podudaraju procesi i tendeucije dništvenog strukturisanja, organizovanja i razvoja sa mogucnostima i razvojnim pravcima radija. To su, pored ostalog, i mogućnosti urbanog radija, s obzirom na urbanizaciju kao svetski proces. Podsetimo se reči Anri Lefevra da će urbana problematika postati dominantna u društvu kojc jc prcd
28