RTV Teorija i praksa

Radio je u usponu i u dragim zemljama. U aprilu 1988. bilo je preko 10 000 radio-stanica u Sjedinjenim Državama (u poređenju sa preko 7 600 u 1975. godini), a predviđa se dalji rast (Abel, Ducey, 1987). Jedan zvaničan izveštaj u Kanadi pokazao je da će ovaj medij imati glavnu ulogu u budućnosti. Izveštaj se delimično oslanjao na preporuke i predloge Kanadske kompanije za radio-difuziju (CBC) (Let's Do It, 1985) koja već duže vreme favorizuje razvoj radija u budućnosti (uporedi, npr. The English Radio Development Project, 1983). Austraiija je još jedna država u kojoj se mnogo govori u prilog ekspanzije radija (uporedi Commercial Radio..., 1986). Pitanje koje sebi treba da postavimo glasi; Sta sve ovo znači u pogledu mesta i uloge radija u životu pojedinaca i društava; kakva budućnost se proriče radiju kao međiju društvenih komunikacija? 1 Naš glavni cilj biće da pokušamo da prepoznamo opšte procese koji će odrediti ono što nazivamo socio-institucionalnim modelom radija u visoko razvijenim zapadnim zemijama u kontekstu njegovog razvoja do sada. Zato ćemo razmotriti neke aspekte procesa koji se odvijaju u visoko razvijenim zemljama, npr. u zapadnoj Evropi i severnoj Americi, koncentrišući se na sličuosti među njima, ali, naravno, ne zaboravljajući da je za potpuniju obradu problema koji razmatramo potrebno detaljnije ispitivanje situacije koja vlada u svakoj zemlji pojedinačno. Tomas Makein (1986) upozorava da ne treba uopštavati pristup različitim modelima masovne komunikacije u zapadnoj Evropi, obrazlažući to time što su ovi modeli rezultat različitih odnosa između tehnologije, medijskog

1 Naravno, pokušaj da se predvidi budućnost je rizičan poduhvat. Na primer, autori izveštaja o budućnosti radija na engleskom u Kanađi (The English Radio,.., 1983) veruju da će Ijudi, u informaličkom drušlvu, pošlo imaju kontrolu nad svojim slobodnim vremenom, biti molivisani da svaki trenutak konste da „obogate život materijalno i/ili duhovno" - i u skladu sa tim koriste medij. Sepstrup (1987), s druge strane, veruje da će većina populacije pasivno korislili komunikacijsku tehnologiju, s obzirom na veliki uticaj televizije i proces gde će izgubiti od manjine sposobne đa vtada informacijskom tehnologijom.

37