RTV Teorija i praksa

sadržaja i specifičnih društvenih pojava sredine u kojoj su nastali. Nema sumnje da je to tačno, bez obzira što istraživanja masovne komunikacije nisu još utvrdila da li mediji odražavaju ili formiraju društvenu stvamost (Katz, Szecsko, 1981). Međutim, ako zauzmemo jedno još šire stanovište, možemo reći da visoko razvijene zemlje Zapada u svojoj transformaciji od industrijskih ka informatičkim dmštvima pokazuju dovoljno zajedničkih karakteristika da bi se uopštavanje pristupa moglo opravdati (vidi, na primer, Blumler i dr., 1986). Mnogi stmčnjaci i gmpe stručnjaka (uporedi McQuail, Siune, 1986; Ferguson, 1986; Smudits, 1987) smatraju da je korisno da se na početku zauzmu intemacionalna uporedna stanovišta da bi se dobila slika u glavnim crtama o promenama koje se dešavaju u ovim zemljama i da se ona za ovu svrhu mogu razlikovati od dmgih zemalja na različitom stepenu razvoja. MNOGE NOVE ČINJENICE 0 RADIJU Mnoge tehnološke promene i novine koje su zahvatile radio iste su kao i one sa kojiraa se suočava televizija. Ovde dajemo pregled novih događaja koje smo odabrali da bi se mogla dobiti ideja o razmerama promene koja se upravo događa. Jedan vrlo uočljiv primer jeste pojava prenosivih tranzistorskih radio-prijenmika, koja je imala dalekosežan uticaj na obrazac ponašanja kod slušalaca radija, stvorivši „vrste" radija u upotrebi u Sjedinjenim Državama, kao što su, na primer; „radio za spavaću sobu", ,za kuhinju", n za automobil", „kancelariju", n za ulicu" i „za TV" (koji se koristi da se sluša zvuk TV emisije kada čovek nije u mogućnosti da je gleda). Izvestan pokazatelj o tome kako nova tehnologija olakšava novinarima izveštavanje jeste, na primer, celulami telefon koji se koristi za izveštavanje sa udaljenih mesta, za stanje na putevima, sport i vremensku situaciju. Uz upotrebu satelitskih veza radio-difuzija biće u stanju da direktno emituje najnovije vesti iz bilo kojeg кгаја Sjedinjenih Država. Tremuno 23,6% američkih radio-stanica već koristi celularnc telefonc.

38