RTV Teorija i praksa

о zatvoreniku-pesniku, otkrivao i njihove sudbine. Njegov, u osnovi dobar postupak, nije, međutim, bio propraćen dramaturškom spretnošću, te u emisiji nije izgrađen čvrstiji kontrapunkt dva osnovna toka dela. Ako se nije odlikovala sažetošću dramskog iskaza, drama Mantijaši plenila je pažnju odličnim suimcima majstora tona Jovana Močevića. SEĆANJA NA APRILSKE DANE 1941. GODINE lako izgrađena pretežno u narativnoj formi - Đorđe Kešeljević, Mihajlo Nikolić i Mile Ćurguz, piloti pukovnici avijacije, scćali su se aprilskih dana 1941. godine kada su pružili otpor daleko nadmoćnijem neprijatelju nad nebom Beograda, koje su iznenada zatamnili nacistički meseršmiti sejući smrt i pustoš radio-dramska emisija Gleda u Beograd i plače Olge Brajović odlikovala se preciznim komponovanjem dve ravni. Prva, sačinjena iz sećanja nekadašujih pilota i, druga, satkana iz dokumentarističkih zapisa što ih je čitao Branko Vujović; te ravni smenjivale su se, zajedno sa muzičkim i drugim tonskim efektima (muzički saraduik Jugoslav Bošnjak) i stapale u jedinstvenu radiofonsku celinu, koja je imala svoju razvojnu liniju ispunjenu nesumnjivim dramatičnim nabojem. Kazivanja preživelih pilota odavala su nemoć i tragično saznanje da se tih kobnih dana, možda, u odupiranju neprijatelju moglo i više učiniti, bez obzira na skromne snage kojima se raspolagalo. Što nije tako i bilo, što je došlo do opštc dezorganizacije i raspada vojskc, piloti su saznavali, tih dramatičnih dana, iz časa u čas, uviđajući izdaju pojedinaca, nepripremljcnost nckih jedinica, strah i paniku, što je sve ncminovno vodilo porazu. Dobro jc učinila Olga Brajović što je kazivanja nekadašnjih pilota upravo tako i komponovala: njihova neustrašiva sprcmuost da branc Beograd od vazdušnog napada rasplinula se zbog okolnosti koje su bile izvan domašaja njihove volje. Zato se iz te pričc opšta drama rata mogla osetiti i kao njihova lična tragedija, kao i njihovo osećanjc revolta što su, nakon prvih uspešnih uzlcta i otpora, posle mogli samo glcdati.

71