RTV Teorija i praksa

i tako redom sve do Pozorišne režije, Psihologije, Primenjene mnzike itd.? Radio je kao medij zavladao ovim vekom i pronašao svoje mesto i značaj i pored dmgih sredstava masovnog komuniciranja, kako se to obično kaže. Postoji obaveza da se stručnoj javnosti u toj oblasti ukaže na značaj naučne organizacije rada u specifičnim uslovima proizvodnje specifične radne organizacije. Odavno je razvijena svest o postojauju potrebe za originalnim radio-dramskim tekstom i sopstvenim izvođačima muzike, odavno je iniciran razvoj radio-dramskog stvaralaštva kao i formiranje ansambala, orekstara i horova i njihovo okupljanje oko radija. Multiprogramski koncipiran radio neminovno sadrži ove programske oblike, iako je stari problem nedostatak kadrova i finansijskih sredstava. Muzička dela, dramska dela, ponike ekonomske propagande i posebne programske akcije nisu samo definitivni proizvodi koji se reprodukuju na programima radija, oni se moraju posmatrati u okviru procesa od nastanka potrebe za njima, samog njihovog nastanka pa do potrebe realizacije. Prateći taj proces neminovno se dolazi do zaključka da mnogostruke organizacione komponente traže savremen pristup, stručno profilisan kadar i naučni tretman. Kao što prvu ili drugu violinu u jednom simfonijskom orkestru ne može da svira priučeni muzičar, tako se ovom i ovakvom organizacijom ne bi smeo baviti niko ko pored afiniteta nema i znanja. A u praksi nije tako. Status organizatora uopšte nijc regulisan ni sistemski, ni samoupravnim opštim aktima. Dnevna proizvodnja svih pct programa Radio-Bcograda iznosi 78 sati sadržaja u čijoj rcalizaciji učestvuje tridesetak organizatora od kojih jedva pet ima stručno fakultetsko obrazovanje. Ncma teorijskih radova iz ove oblasti, slabe su mogućnosti usavršavanja uz rcdovan rad, praćcnja inostrane literaturc. A radio kao mcdij svojim delovanjcm kroz muzička, dramska đcla razvija oscćaj za estetskim i kulturnim vrcdnostima i indirektno inicira stvaranjc novih dela, prihvatajući tako i ulogu kulturnog emisara, dajući značajan đoprinos kulturnoj politici. Time pitanjc mcsta organizatora, boljc rcći mcsta

89