RTV Teorija i praksa

drugima pozitivne ili negativne crte i tendencije" 2 teško je reći. Međutim, televiziju treba shvatiti kao najkompleksnije izvedeno revolucionamo delo na planu masovnih komunikacija, odnosno skupom višestrukih relevancija u sistemu razmišljanja na planu masovne kulture a čija se primenljivost u praksi gotovo idealno uklapa u civilizacijski okvir demokratskih promena. U tom kontekstu možda i nije nevažan monolog proslavljenog filmskog teoretičara Pola Rote, koji je, između ostalog, tri godine proveo radeći sve i svašta na Britanskoj televiziji; - .Pošto se zna koliko sam zaljubljen u film, kao i to da sam vaspitan na principima klasičnog kinematografskog načina izražavanja, moglo bi se pretpostaviti da u sebi nosim predrasude prema televiziji. Međutim, nije tako. Ja veoma poštujem njenu dinamiku, njenu neposrednost delovanja, i zavidim joj što tako lako osvaja masovnu publiku" 3 To samo pokazuje da je revolucionami registar prenošenja informacije i slike putem rotirajućeg diska (što je usko vezano za istoriju tehnološkog nastanka televizije) übrzo prešao u mehanizam elektronskih katodnih cevi, a time kroz ogromna vrata ovog veka ušao u skoro sve aspekte komunikacionog i tehnološkog sistema. Televizija se može posmatrati i analizirati kroz dva osnovna okvira. U ovom slučaju - pošto nas s jedne strane zaokuplja tema sinkretičkog, odnosno s dmge, temelji odnosa bioskopskog filma i televizije - to se bar na prvi pogled čini dovoljnim za jedan ovako formulisan analitički posao. Mada sveukupni fenomen televizije u svakom dmgom slučaju zahteva mnogo više razložnih elemenata u bilo kojem pokušaju da se objasni i razotkrije njen tehnološki i stvaralački mehanizam. Prvi bi okvir mogao biti utemeljen na eleraentima pomoću kojih televizija ostvaruje široko polje komunikativnog kao objedinjujuće sredstvo neposrednog uticaja na gledaoce. Dok se drugi okvir bazira na odnosu

2 Igor Mandić, Šok sadaSnjosti, Centar za informisanje i publicitet, Zagreb, 1979, str. 140. 3 U; Vlada Petrič, Osrna sila, RTV Beograd, Beograd, 1971, str. 3.

98