RTV Teorija i praksa
veliku grupu Ijudi - od kojih nmogi moraju da budu ućutkani da bi se čule reči sa pozomice. Na sceni, pisac ne hvata odnose među svojim ličnostima, on ih pre projektuje. Mi pratimo Džoe Manksa, njegovu ženu i kćerku, u jednom izuzetnom danu njihovog života, danu u kome dominira očajničko bavljenje sa oko četiri hiljade dolara i koje kulminira do krajnje tačke krize u Džoe Manksovom životu. Govoreći zanatskim rečnikom, to znači da svaka scena, skoro svaka replika dijaloga, do krajnjih granica, označava povećanu žumost priče. Moje duboko mišljenje je da, radeći za televiziju, za pisca nije najbolje da se bavi obiljemjakih kriza. Na televiziji je pogodnije baviti se svakodnevnim krizama, ali tako da se i u njima može postići unutrašnja dubina, i naravno, da se izbegne prcterana teatralnost. Ne želim da govorim o tome šta čini dobar materijal za televizijsku dramu, a šta ne. 0 tome bih voleo da govorim koristeći Marti \ Majka. Niti želim da se upletem u upoređivanje televizijske drame sa pozorišnim komadom ili filmom. Postoji struja među teoretičarima pozorišta koja vrši uporcđivanja ova tri medija. Čuo sam kako se televizijska drama opisuje kao „pozorišna jednočinka", ili „mali komad”, ili kao „tričetvrtine filma". U ovom času verujem da jednosatna televizijska drama nije ništa od te tri stvari. Pisanje za televiziju traži vrstu drame, svojstvene sebi, više svojstvene nego što mnogi od nas, koji danas rade za ovaj medij, to i znaju. Postoji posebna tehnika pisanja za televiziju, posebna veština, i njena jedinstvenost se najbolje ogleda u žalosnim neuspesima brodvejskih i holivudskih pisaca kada se prebacuju na televiziju. Tehnika ove vrste pisanja nije ništa što neko, ma kako bio pametan, može da potrefi iz prve. Televizijski pisac mora sa trudom da se prilagodi posebnim ograničenjima medija i, baš u tim prilagođavanjim on ođreduje nov stil i nalazi određene materijale pogodne za televiziju. Televizija ima nebrojena ograničcnja koja prisiljavaju pisca na jasno odreden pristup radu. Na televiziji, na primer, ne možete uspešno baratati sa više od četiri lica na ekranu jednovremeno. To znači da ne možete pisati grupne scene i da ne možete hvatati
190