RTV Teorija i praksa
raspoloženje gomile (recimo, nervozni frenetizam na nekoj njujorškoj novogodišnjoj zabavi). Ako imate priču 0 linčovanju ili o političkoj konvenciji, bolje da je zaboravite. Pokušaji preduzimljivih reditelja da uhvate efekat od pet hiljada Ijudi, koristeći za to desetak glumaca, izgledaju patetično. Što se toga tiče, to i na sceni izgleda patetično, ali na sceni uvek postoji tzv. pozorišna uslovnost ili konvencija pozorišta. Publika će u pozorištu prihvatiti deset Ijudi koji stoje na-sceni kao gomilu koja predstavlja mnogo veći broj. Publika to neće prihvatiti na televiziji, ukoliko ne radite krajnje impresionistički ili krajnje ekspresionistički komad. Kada je već reč o tome: impresionističke i lirske drame nemaju budućnost na televiziji. Upotreba praznih prostora bcz ikakvog dekora imala je svoje trenutke novosti i neobičnosti, ali se ipak ugasila. Televizija poseduje kameru i publika očekuje od te kamere da joj se pokaže nešto stvarno. Da bi se samo jedna kamera podigla na bilo koju pogodnu visinu, potrebno je utrošiti blizu pet stotina dolara, što čini upotrebu gornjeg rakursa gotovo neizvodljivom. Pored toga, većina studija u Njujorku ima relativno niske plafone. Velike televizijske kompanije sada podižu velike 1 prostrane studije u Holivudu, ali se može sunmjati da će se ma koji jednosatni dramski program u skoroj budućnosti prebaciti u Holivud. Najbolji glumci, pisci i reditelji nalaze se u Njujorku, a jedino što je Holivud u mogućnosti da pruži je sunce za bilo koju vrstu fotografije. Jednosatna televizijska drama se ne može dobro uraditi na filmskoj traci, uzimajući u obzir sadašnje finansijske okolnosti. Potrebno je najmanje tri nedelje da bi sc snimio dobar jednočasovni film, a to je suviše skupo. Film je pogodan za polusatne programe u kojima osvetljenje i dckor stoje spremni iz nedelje u ncdclju. U snimanju različitih jednosatnih drama svake nedcljc potrebno je menjati i fiksirati osvetljcnje za svaku scenu. I najbrži reditelji smatraju se srećnima kada uspcju da snime pet do deset strana skripta na dan. Pored toga, emitovanjc „uživo" ima u sebi kontinuiran tok, što pomaže glunicti da pruži poštcniju prcdstavu. U snimanju
191