RTV Teorija i praksa

komunikacija ne zasniva se više samo na razmjeni рошка između pojedinaca ili gmpa, već i između samih slušalaca. Profesionalni komunikator samo je moderator neposredne razmjene рошка, a krajnji cilj ovakve komunikacije je sistematsko razrješavanje problema realne prakse. Ovakav, neposredniji vid saobraćanja koje se uspostavlja između subjekata komunikativnog čina posredstvom jednog od medija masovnog komuniciranja, mogli bismo nazvati neformalnom radio-komunikacijom koju direktno prepoznajemo u savremenim takozvanim „živim" kontakt-programima. Za razliku od radio-igre ,0"-tona, živi kontakt programi ne ostavljaju prostora naknadnim i prikrivenim intervencijama. Iznošenje mišljenja i stavova, njihova analiza i pedviđanje rješenja ostvaruje se istovremeno. Time postaje vidljiv kontrast između realne stvamosti i njene medijske prezentacije, ali je očigledna i mogućnost djelimičnog prevazilaženja tog kontrasta. Zbog toga se i može reći da se radio-igra originalnog tona i neformalna radio-komunikacija ostvarena u okvim tradicionalnog koncepta, odnosno modernog radijskog izraza čiji je jedan vid i kontakt program, nalaze na samom pragu totalne radio-komunikacije, totalnog radija. Pod ovim pojmom podrazumijevamo radio kao istinisko sredstvo komuniciranja putem kojeg se, uz učešće najvećeg broja subjekata, projektuju draštvene i kultume promjene. Nov kvalitet savremene faze razvoja ovog masovnog medija podrazumijevao je i stvaranje originalnog radio-izraza koji bi omogućavao da svi dijelovi radio-strakture u prezentaciji akustičke materije predstavljaju realnu podlogu za nov doživljaj stvamosti, ali i za samosvojne vidove imaginacije. Oslanjajući se sve više najezik specifičnih, radio-stmkturi primjerenih prezentacionih simbola, kreatori radio-programa, slobodno se može reći, ne samo da su uspjeli stvoriti originalan radio-izraz već i smaosvojnu radio-umjetnost. Na osnovu toga radio i predstavlja jedan od najznačajnijih faktora komunikacijskih oblika u uslovima masovne kulture i masovnog dmštva. Estetska vrijednost radija rezultat je njegovih medijskib preduosti, ali i

19