RTV Teorija i praksa

kategoriji. Veza između ove podele i osnovnih ciljeva konkursa nije proizvoljna, već je istorijska i suštinska, јег se ,Prix Italia' javlja 1948. godine i uspinje uporedo i korelativno sa posleratnim razvojem specifične radiofonske, a kasnije i telcvizijske umetnosti. lako je, na primer, prva radio-drama nastala još 1924. godine, složeni postupci montaže, presudni za nov, pravi razmah ovog žanra, postali su mogući tek u doba usavršavanja i prve masovne upotrebc magnctofona, dakle krajem četrdesetih i početkom pedesetih godina. Otprilike u to vreme nastala je i konkretna muzika u studijima Pariza (1949) i elektronska muzika u studijima Kelna (1951). Reč je prvi put o nuizici proizvcdcnoj zahvaljujući korišćcnju posebnih tehničkih mogućnosti akustičkog medija, a nc samo prcnctoj posredstvom elektromagnetnih talasa, Najzad, upravo oko polovine veka počelo je u Velikoj Britaniji da se govori o autorskim dokumentarnim dclima (features) kao novom umetničkom žanru koji je nazamisliv van polja mogućnosti otvorenog izražajnim sredstvima radija. Festival ~Prix Italia" afirmisao je svu tu novu medijsku realnost i značajno doprineo njenom razvoju, a time i presudno odrcdio sopstvenu životnu putanju. Rađali su se kasnije novi radiofonski i tclevizijski žanrovi i menjao se ukupan audiovizuelni ambijent, ali je spccifična kreativna potcncija ostala konccntrisana u malim segmentima drame, muzikc i dokumentarnih programa. Otuda jejasno da bi radikalna rcdcfinicija sistcma katcgorija, bilo uvođenjcni novih bilo ukidanjem postojećih žanrova, značila za >Prix Italia" suštinsku promcnu identiteta, a verovatno i njcgov trajni ncstanak. U sadašnjim okolnostima postojanja razgranatc mrežc svetskih RTV manifcstacija „Prix Italia" bi sc, izlaskom iz svojih okvira, ncminovno našla na već zauzctim poljima i, gubcći zaštitni znak i ncosporni primat, prctvorila u fcstival mcdu fcstivalima. Ako i imaju u vidu ovaj mogućni gubitak, sadašnji organizatori „Prix Italia" višc su skloni da vode računa o „prihvatanju rcalnosti" i „racionalnim kritcrijima". Priželjkujući vcrovatno, publicitct i komcrcijalni uspeh jednog popularno usmcrcnog fcstivala oni su sc, svojim

194