RTV Teorija i praksa
izražavanja; da poseduju izuzetne kvalitete i da uključuju elemente koji usavršavaju i bogate radiofonsko ili televizijsko iskustvo." Očigledno je da ovako postavljeni kriteriji održavaju lako narušivi balans ostavljajući dosta mesta za samostalnost i slobodnu procenu žirija. Ranijih godina ta procena obično je donosila kategoriji radiofonske muzike epitet mesta za inovaciju i eksperiment, a ovoga puta desilo se suprotno - jezičak je prevagnuo na drugu stranu. Ni jedno ni drugo iskustvo nemaju, međutim, karakter obaveznosti za buduće žirije koji će opet krenuti od početka, to jest, od osetljive ravnotcže različitih pa i suprotstavljenih merila selekcije i vrednovanja, zapisanih u Statutu festivala. Možda vredi još podsctiti da je Jugoslavija tokom poslcdnjih godina zabclcžila najviše uspcha na ovom festivalu upravo n žanru radiofonske muzike: 1983: ,Prix Italia" - Ono malo čega se sećam, 1984. nagrada Dan Franko Zafrani - Malo večno jezero, 1988. specijalna pohvala - Fauvel i 1989. specijalna pohvala - Boj. Karaktcristično je da su sva pomenuta dcla ostvarena u dramskim odcljcnjima, tojcst, zahvaljujući plodnoj saradnji najboljih muzičkih, đramaturških i rediteljskih snaga u našim radio-kućama. Sasvim blizu vrha našli smo se na ovogodišnjem ,Prix Italia” i kada je u pitanju žanr radio-drame. Prema usmcnom izlaganju prcdscdnika žirija, Enciklopedija mrtvih Danila Kiša (Vojislav Donić, Nada Bjclogrlić, Pctar Marić, produkcija Radio-Beograda) uspešno je prcbrodila dva kruga glasanja i na kraju se plasirala među prvih osam ostvarcnja (ukupno je preslušano 26 emisija). Naša druga kaudidovana cmisija - Zid, jezero - (Dušan Jovanović, Darko Tralić, produkcija Radio-Zagreba) ispala je iz velike trkc krug ranije. Naravno, sportska terminologija ne obezbcduje srcćan pristup radio-drami kojaje prc svcga cstctski fenomen, pa uz ove uvodne konstatacije navođimo još da su reakcije na Enciklopediju mrtvih i izvan zvaničnc sccnc bilc vcoma povoljne isticani su visok kvalitct pričc, prcfinjcnost rcditcljske rukc i originalno prcplitanjc umctničkog tcksta sa autcntičnim dokumcntarnim snimcima. Ako se sctimo da
198