RTV Teorija i praksa
REZIME, ANALIZA I STAV Rezime Tri faktora koji se prepliću merodavno će übrzati medijsku evropeizaciju u narednih 5 - 10 godina: - Politička volja država članica EZ izražena u Rimskim ugovorima i jedinstvenim aktima za stvaranje evropskog unutrašnjeg tržišta početkom narednih decenija; - Mogućnosti prenošenja signala per definitionem putem satelita makar za oblast reklame, štampe ili televizije; - Ekonomski pritisak, rastući proizvodni troškovi na sve usitnjenijem domaćem tržištu ne mogu se uzimati u obzir i obuzdavati delimičnim obaranjem troškova i širenjem tržišta. Ekonomski pritisak i politička volja za evropsku integraciju uticaće, dakle, na rastuću evropeizaciju i medija. Nasuprot tome nisu za potcenjivanje kulturne, a pre svega jezičke barijere, koje nikada neće biti sasvim uklonjene, ali će biti korak po когак i delimično razgrađene i pevaziđene. Sada je evropeizacija, рге svega, televizije ipak izgleda suočena sa tri problema: podelama, programskim i reklamnim problemom. Problem podela leži u tome što je samo oko 10-12% svih evropskih domaćinstava kablovski povezano i ovđe ne treba u neposrednoj budućnosti očekivati velik porast (sa izuzetkom Nemačke i Francuske); takođe, moraće da prođe izvesno vreme, dok radio-sateliti sa direktnim prijemom postanu solidna platforma za rasprostranjeno snabdevanje televizijskim programom. Problem programa leži u tome što za povećanje broja televizijskih kanala ima, u principu, premalo i, otuda, stalno sve skupljih programa. Na evropskom nivou dolazi dotle da je na televiziji skupa višejezičnost i prenošenje jezika, manje u pogledu tehničkih mogućnosti, a više u pogledu izrade. Problem reklame leži u tome što je evropsko potrošačko tržište još uvek nedovoljno jedinstveno, rasparčano u tržišta različitih
22