RTV Teorija i praksa

koncepcija i otuda strategija: u čitavoj Evropi još uvek ima premalo proizvoda na isti način reklamiranih da bi se time mogao finansirati jedan televizijski kanal. Ovi limitirajući faktori lome se dodatno i o tehnički, ekonomski i politički pritisak na evropeizaciju medija i tek će se, verovatno, vremenom ustaliti. Analiza i stav Strateški posmatrano, rastuća evropeizacija i internacionalizacija medijskih poslova ima za posledicu pomeranje nasleđenih domaćih i eksportnih tržišta. Tamo gde je televizija decenijama prvenstveno nacionalno određena i usmerena, tu će sada rastuće jezičko područje, bez obzira na sve nacionalne granice, odrediti primarno svoj akcioni radijus i veličinu tržišta. I gde je nekada jaka nacionalna programska produkcija sa 50% i više gledališta bila odskočna daska za međunarodne poslove, tu će ekonomska pretpostavka za to biti jaka rastuća prisutnost na evropskom nivou, uopšte, moći će nastupiti još kao samostalni medijski i programski producent od formata. U oblasti novina i časopisa evropeizacija bi se i dalje razvijala putem transfera naslova i koncepta kao i redakcijskih i reklamnih ugovora o kooperaciji. Ali najveći potencijal evropeizacije pruža se trenutno audiovizuelnom sektoru. - U pogledu tehnike za obradu podataka (hardver) biće stvorena još do daljeg nezaštićena, ali ipak u razvitku, tipizacija standarda televizijskih prenosa (Europesat, D2 MAC), standarda prijema i normi (Eurocrypt, Eureka/HDTV) od sredine devedesetih godina osnova za dugoročniji prodor tržišta i za sledeći kvalitctni skok u televiziji putem visokostandardnih aparata za reprodukciju i završenih Pay-TV sistema; - U pogledu sofiverske, odnosno filmske i telcvizijske programske proizvodnje upravo preduzcle inicijative EZ (programsko kotiranje, Media - projekt Eurimages) za jačanje programske industrije i internacionalne sposobnosti nadmetanja biće na dohvatu. Ovo sc može dogoditi, pre svega boljim strukturnim spojcm ovih podržavajućih mera. Porcd loga, ncophodni su mnogi

23