RTV Teorija i praksa
Na žalost, naši poslenici i govornici sa televizije pri korišćenju stranih reči nemaju takve razloge. U mnogim našim reklamama oglašivači žele da prikriju slabost proizvoda ili pak, ako nije reč o trgovini, iza tuđica može se kriti i neznanje i osećanje manje vrednosti pa i praznina, nejasnost i nepreciznost poruke. Muke sa rečima u govorenju na televiziji osećaju se i u pojavi poštapalica. Onako kako se koriste i spontano javljaju, one opterećuju poruku. Ali, poštapalice se ne mogu sasvim izbeći jer ispunjavaju vreme dok se poruka organizuje i stvara u centralnom nervnom sistemu. Ali i one mogu i treba da budu korišćene i kao ukras govoru. One ne bi smele da budu mučenje. To se naročito uočava kada nevešt govornik ponavlja laringalni glas ili pokazne zamenice („ovaj”) ili tako zloupotrebljava glagol „mislim” ili naglašava veznik „ра”, koji mnogi koriste na samom početku govora. One mogu biti zamenjene prisnim, jednostavnim, dobro sređenim i uvežbanim rečenicama koje svaki govornik može da sklopi po ličnom izboru: „vidite, molim Vas”, „šta da se radi”, ~da ne dužim”, i dr. Razvijanje sopstvenog govornog stila a posebno svog rečnika, ličnih izraza je neophodnost za svakog pojedinca a kamo li za onoga koji se govorom bavi kao zanatom. I te kako deluju na slušaoca retke, nove ili dobro izabrane reči iz starog jezika kao što su npr. „oburvati”, „dosledno i neobustavno”, „razmirice i sukobice”, „pomirioci”, „bratoizmirenje”, „razborito”, „obezduhoviti”, „raskućiti”, itd. One osvežavaju govor, oživljavaju poruke, lepo zvuče za uho i pokreću misao. Suština dobroga govorenja na televiziji zasnovana je na uspostavljanju pravog odnosa između govornika i sagovornika-gledaoca koji nije prisutan ali koji se mora poznavati i poštovati. Da bi se govorom izvukao i podvukao cilj emisije potrebno je više elemenata: stručnost, misaonost, humanost, svest o preimućstvima televizijskog medija kao i o njegovim uskraćenjima, svest o odgovcrnosti, veština slušanja i postavljanja pitanja, poznavanje opštih zakonitosti dobroga govorenja...
64