RTV Teorija i praksa
zavisi neposredno od slušanja. Oni često služaju sa predubeđenjem koje oštećuje komunikaciju. Ako želimo da naš govor na televiziji ispuni svoje ciljeve: da obavesti, da uliče, da vaspitava i razonodi, da utiče na govorni standard, pored opštih univerzalnih zakonitosti dobrog govorenja koje čine osnovu prave televizijske poruke, moramo znati i druge zakonitosti vezane za različite vrste govorenja na televiziji kao štu su: diskusije, vesti, izveštaji, prilozi iz popularne nauke, drame, filmovi, dečji program, itd. U svim tim različitim vidovima i govornim aktivnostima treba znati i govoriti u kratkim, jednostavnim, često eliptičnim rečenicama. Mora se imati na umu i koliko slušalac može da primi i kojom brzinom može da protumači poruku. Stoga govornu poruku moramo dobro organizovati. Osloboditi je dugih reči ako nisu neophodne, neekonomičnih i teških za tumačenje, nepotrebnih sintagmi i delova rečenice kao što su: „učiniti posmatranje” umesto „posmatrati”, „učiniti zahtev” umesto „zahtevati”, „ušao u sukob” umesto „sukobio se”, „obaveštenje koje je poverljive prirode” umesto „poverljivo obaveštenje”. Nije nikako jezičko čistunstvo ako kažemo da je nespretno upotrebljena strana reč najveći protivnik dobrog govornika. Naročito ako dođe kao nepotrebno potkrepljenje dobro upotrebljenoj domaćoj reči ili, što je još gore, kao poštapalica. Evo nekoliko primera za to; od krize u Zalivu pomodarstvo je „uzeti brifing”. Takvi su primeri i: ~ima razloga i rezona”, „podsticaj i stimulacija”, ~za obnovu i restauraciju”, „izlaganje i prezentiranje”, „objašnjavanje i ekspliciranje”, „eksplorirari i ispitati”. Govor na televiziji vrvi od raznih ~nou-hau”, „holding” i „fami-rešenja”. Tvrdi se da Japanci daju strana imena svojim proizvodima da bi ih bolje prodavali. Vrednost svoje robe, u koju su sigurni, žele i da potkrepe, na primer, kada je moda u pitanju, francuskim imenom, sportski automobil itaiijanskim, dok industrijskoj robi daju engleske nazive. Na taj način oni žele da postignu poslovni prestiž i veći ugled svojih ionako kvalitetnih proizvoda.
63