RTV Teorija i praksa
demokratskog društva i način rešavanja gorućih problema u njemu. U njima su obuhvaćena skoro sva pitanja društvenog života: demokratskog uređivanja vlasti, Ijudskih prava i sloboda, privrednog razvoja, svojine, tržišta, socijalne politike, nauke, kulture, obrazovanja, zdravstva, ekologije, međunacionalnih odnosa, međunarodne saradnje, rešavanja kosovskog problema, pitanja ustrojstva jugoslovenske zajednice, odnosa prema drugim partijama, i sl. Sociološki je veoma interesantno razmotriti kako su ova pitanja formulisana u programima, kao najvažnijim dokumentima, svih stranaka, kakva pažnja se posvećuje svakom od njih, kakav im se prioritet daje i uopšte kako se predstavljaju potencijalnim biračima. Za ovu priliku izdvajam oblast duhovne kulture (koja je ovdje uslovno podijeljena na tri uže sfere: nauku, obrazovanje, te ~užu” kulturu i kulturnu politiku), i to u programima onih stranaka koje su ргеко svojih poslanika ušle u parlament Srbije, 2 sa posebnim naglaskom na tri najjače među njima (SPS, SPO i DS). KONTEKST MARGINALIZACIJE NAUKE, KULTURE I OBRAZOVANJA Sađržinska analiza programa ili programskih proklamacija parlamentarnih partija u Srbiji pokazuje da u njima lcultura, kulturna politika, i uopšte kulturni život zauzima marginalan položaj. To je oblast koju, kao i u slučaju nauke i obrazovanja, partijski programi tretiraju samo uzgredno, ili u nekom za njih „važnijem” kontekstu, kao pridružene nekim drugim oblastima. U programskim dokumentima pojedinih partija neke od tih oblasti su naprosto zaboravljene (najčešće je to slučaj sa naukom).
2 Ovdje su analizirane izvorne verzije programskih dokumenata naznačenih petnaest partija, tj. dokumenata na osnovu kojih su one registrovane u tadašnjem republičkom Sekretarijatu za opštu upravu i pravosuđe. U ovom tekstu iza pojedinih citata navedeni su članovi programa ili programskih deklaracija iz kojih su oni citirani, a gdje dokumenta nijesu slrukturisana u članove navedena je strana originalnog dokumenta iz koga je citiran dotični segment. Sva podvlačenja bitnih dijelova teksta zu moja.
8