RTV Teorija i praksa
UZLET KOMEDIOGRAFA Svojevremeno emitovana Bitka za Senjak upozorila je bar na dve podjednako važne činjenice. Prvo, Aleksandar Đaja neodoljivo je obelodanio svoj izraziti komediografski rukopis, što niukoliko nije zanemarljivo u savremenoj našoj dramskoj književnosti i drugo, Bitkom za Senjak Đaja se predstavio kao stvaralac sklon dramaturškim obrascima komedije kadre da izazove i salve smeha. Sledeći takve autorske nazore i stanovišta, reditelj Boda Marković je u toj Đajinoj komediji naglašenim ritmom i tempom dijaloške rečitosti pomagao slušaocima da u razmerama prividno pomerenog sveta naših ćudi i naravi prepoznaju šarenilo beogradskog življa nekolikih generacija, njihove građanske, malograđanske i skorojevićke slojeve. Taj postupak iskusnog reditelja ne bi bio ono što treba i što mora biti da pojedini glumci-izvođači u ciglo dve-tri reči, u dva-tri varničava dijaloga samo, najneposrednije nisu oživeli likove za čije se izvitoperenosti, karakterne osobenosti i komiku tako svojski postarao autor Bitke za Senjak. U tome, nadigravajući se međusobno, dopunjavali su se i Tatjana Lukijanova, i Ksenija Jovanović, i Ivan Bekjarev, i Rade Marković, i Mihailo Viktorović i drugi, upućujući na prijatan zaključak da se od Aleksandra Đaje može očekivati mnogo u daljem dočaravanju velike Ijudske komedije i ne samo danas i ovde. Јег, i mimo nekih svojih dramskih tekstova nastalih u protekloj deceniji a koji su pripomogli pretpostavkama da se javlja rasni komediograf, tek je komedijom Bitka za Senjak Aleksandar Đaja s pravom uleteo u jato koje na radost nebrojenih Ijubitelja današnjeg srpskog pozorišta predvode Aleksandar Popović i Dušan Kovačević. Da mu je po svemu sudeći mcsto u tom i takvom jatu i da je visoko uzleteo, Aleksandar Đaja dokazao je i komedijom Svet bogalja, premijerno emitovanom u Dramskom programu Radio Beograda 13. aprila 1992. godine u režiji Nađe Janjetović.
56